دفتر خـدمـات الکترونیکی ساتا شعبه پــاکــدشــــت و منطقه پارچیـن

آدرس: شهرستان پاکدشت - بزرگراه امام رضـــــــا(ع)- میدان مادر- پاساژپارسیــــــــان ط دوم واحد 14-تلفن 021/36016404

دفتر خـدمـات الکترونیکی ساتا شعبه پــاکــدشــــت و منطقه پارچیـن

آدرس: شهرستان پاکدشت - بزرگراه امام رضـــــــا(ع)- میدان مادر- پاساژپارسیــــــــان ط دوم واحد 14-تلفن 021/36016404

8میلیون سرپرست خانوار متمکن «سبد» گرفتند

پنجشنبه, ۱ اسفند ۱۳۹۲، ۰۶:۱۳ ق.ظ

5میلیون خانوار جدید «سبد کالا» می‌‌گیرند
شرق:فهرست جدید مشمولان سبد کالا هفته اول اسفندماه اعلام می‌شود. فهرست مشمولانی که این‌بار بیشتر از نوبت اول است و به گفته مقامات مسوول در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت پنج‌میلیون سرپرست خانوار جدید به فهرست 11میلیون‌نفری نوبت اول افزوده خواهد شد تا در نوبت دوم 16میلیون‌نفر مشمول سبد کالای پرحاشیه دولت جدید شوند.

در حالی که توزیع دور اول سبد کالا با اعتراضات بسیاری مواجه شد و حاشیه‌های بسیاری را به‌همراه داشت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شد فهرست جدید مشمولان سبد کالا را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه دهد؛ فهرستی که تنها در نوبت اول قرار بود 11میلیون‌نفر از بازنشستگان و کارگرانی را در بر بگیرد که زیر 500هزارتومان در ماه حقوق می‌گیرند اما به گزارش ایسنا در نوبت دوم هم پنج‌میلیون‌نفر به فهرست اولیه اضافه شده است و هم شرط حقوق 500هزارتومانی آن حذف شده است. یعنی این‌بار بازنشستگان و تمامی مشمولان قانون کار باید سبد کالا دریافت کنند.
این در حالی است که پیش از این‌ بارها اقتصاددانان اعلام کرده بودند که سبد کالا اگر با هدف حمایت از اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر توزیع می‌شود باید تدابیری اندیشید تا کارگران غیرمشمول قانون کار هم بتوانند از این سبد کالایی بهره ببرند؛ افرادی که حقوق دریافتی آنان در ماه کمتر از 500هزارتومان است و شامل قانون کار و بیمه هم نیستند. حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا گفته بود پرداخت سبد کالا به مشمولان قانون کار نشان می‌دهد دولت این حرکت را کارشناسی‌شده انجام نداده است.
8میلیون سرپرست متمکن خانوار سبد کالا گرفتند
از طرف دیگر مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه علامه‌طباطبایی هم در گفت‌وگو با روزنامه قانون اعلام کرده است شش‌هزارنفر از بازنشستگان حقوق بالای پنج‌میلیون‌تومان دریافت می‌کنند. بر اساس تعریف جدیدی که دولت ارایه داده است این افراد و دیگر مشمولان قانون کار با هر میزان دریافتی دور دوم هم می‌توانند سبد کالا دریافت کنند. شاید به‌دلیل ورود اشتباه اسامی این افراد در فهرست مشمولان است که از 11میلیون خانوار مشمول سبد کالا تاکنون تنها هفت‌میلیون خانوار برای دریافت سبد کالای خود به شعب توزیع مراجعه کرده‌اند و چهارمیلیون‌نفر از سرپرستان خانوار با گذشت دو هفته از زمان توزیع، هنوز سبد کالای خود را دریافت نکرده‌اند. یک مقام آگاه در وزارت صنعت و معدن اعلام کرده است در نوبت اول هشت‌میلیون سرپرست متمکن خانوار هم سبد کالا گرفتند. وی ادامه داد: هدف رییس‌جمهور از اعلام ارایه سبد کالا، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر بود، در حالی‌که بنا به برخی مسایلی که پیش آمد، دولت مجبور شد به برخی افرادی که از تمکن مالی برخوردار هستند هم سبد کالایی بدهد، در حالی‌که جامعه هدف اینگونه تعریف نشده بود و شرایط باید به‌گونه‌ای پیش می‌رفت که 15میلیون سرپرست خانوار، طی دو مرحله سبد کالا دریافت کنند، نه اینکه تمامی این 15میلیون سرپرست، یکجا و در یک نوبت سبد کالا بگیرند و باز هم منتظر ارایه سبد دوم باشند.
ارایه نوبت دوم سبد کالا  در سال 92 بعید است
این مقام آگاه اعلام کرده بعید است دولت بتواند سبد کالای دومی در سال جاری ارایه کند. به گفته وی با توجه به اینکه جامعه هدف دریافت‌کننده نوبت اول سبد کالا به 16میلیون سرپرست خانوار ارتقا یافته است، تمام هزارو500میلیاردتومان بودجه درنظرگرفته‌شده از سوی دولت برای ارایه دو سبد کالا در سال 92 هزینه شده است. وی اظهار کرد: این در شرایطی است که چنانچه قرار باشد نوبت دوم سبد کالا به مردم ارایه شود، حتما دولت باید بودجه‌ای معادل هزارو500میلیاردتومان دیگر را نیز در اختیار وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت قرار دهد. این مقام مسوول تاکید کرد: بعید به نظر می‌رسد دولت بتواند نوبت دوم سبد کالا را در سال 92 توزیع کند، چراکه هنوز درخصوص بودجه آن تصمیم‌گیری نشده و البته دولت با محدودیت‌هایی مواجه است.
اگرچه به‌گفته این مقام مسوول دولت هنوز منابع مالی پرداخت سبد کالا را تامین نکرده اما مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مصرف محلی استان تهران در گفت‌وگو با فارس اعلام کرده است به‌دلیل اعلام فهرست مشمولان سبد کالا در هفته اول اسفند، تعاونی‌ها در حال تدارک و تامین کالا و ارسال آن به تعاونی‌های توزیع‌کننده برای مشمولان گروه دوم هستند. به گفته ابراهیم طلایی هیچ مشکلی برای تامین کالا وجود ندارد و ذخایر بسیار مناسب است. وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به اینکه مردم به این نتیجه رسیده‌اند که کالا به میزان زیاد وجود دارد، به‌تدریج در حال دریافت سبد کالا هستند و با توجه به این موضوع انتظار داریم که افراد مشمول فهرست جدید به همین ترتیب و بدون عجله، سبد کالای خود را دریافت کنند.
کارگران به‌زودی سبد کالا می‌گیرند؟
اگرچه کارشناسان اقتصادی انتقاداتی به‌نحوه توزیع و اصل سبد کالا وارد کرده‌اند و معتقدند این اقدامی شتابزده و غیرکارشناسانه است اما بحث سبد کالا در مجامع کارگری بسیار داغ است و نمایندگان کارگری امیدوارند دولت با تداوم پرداخت این سبدهای ماهانه بتواند بخشی از هزینه‌های سرسام‌آور سبد معیشت خانوار را تامین کند. از آن جمله حمید حاج‌‌اسماعیلی در گفت‌وگو با «شرق» گفت: اگرچه افرایش حقوق کارگران همپای تورم امکان‌پذیر نیست و به افزایش بیش از 20درصد حقوق کارگران امیدوار نیستیم اما امیدواریم دولت از محل‌های غیرنقدی مانند توزیع سبد کالا بخشی از هزینه‌های جاری خانوارها را پوشش دهد. به گزارش مهر روز گذشته در نشست ویژه نمایندگان کارگران کشور با علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه، آنان پرداخت سبدهای کالایی را در راس گفت‌وگوهای خود با وزیر قرار دادند. بر پایه این گزارش، برخی نمایندگان کارگری کشور عنوان کرده‌اند ممکن است با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌دلیل قرار داشتن در ماه پایانی سال و زمان تعیین حداقل دستمزد مشمولان قانون کار، گفت‌وگوها و رایزنی‌های جدی به‌منظور حمایت مستقیم دولت از معیشت کارگران صورت دهند. آرش فراز در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه برگزاری جلسه بین وزیر کار و نمایندگان کارگری در شرایط فعلی یک ضرورت است، گفت: با توجه به آغاز مذاکرات تعیین مزد 93 و همزمانی آن با تحولات جدید اقتصادی به همراه نزدیک شدن به زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، لازم است تا جلسات کارشناسی مختلفی با وزیر کار داشته باشیم. دبیرکل مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران اظهار کرد: همچنین لازم است تا ضمن دیدار و گفت‌وگو با دیگر مقامات ارشد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با نمایندگان کارفرمایی کشور نیز رایزنی و درباره مسایل مشترک گفت‌وگو شود. فراز خاطرنشان کرد: امیدواریم اینگونه جلسات بین نمایندگان کارگری کشور و دولت منجر به حفظ بنیان‌های ملی و رشد شاخص‌های اقتصادی کشور شود. البته هرآنچه از تعهدات دولت‌های سابق درباره حمایت از کار و سرمایه ایرانی و همچنین تولید مطرح بوده است نیز باید از سوی دولت تدبیر و امید مورد پیگیری قرار بگیرد. این مقام مسوول کارگری کشور ادامه داد: مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران بر ضرورت تخصیص سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها تاکید دارد؛ اتفاقی که در سال‌های گذشته از سوی دولت‌های قبلی نیفتاد.
۹۲/۱۲/۰۱
امیر هوشنگ شمسائی