دفتر خـدمـات الکترونیکی ساتا شعبه پــاکــدشــــت و منطقه پارچیـن

آدرس: شهرستان پاکدشت - بزرگراه امام رضـــــــا(ع)- میدان مادر- پاساژپارسیــــــــان ط دوم واحد 14-تلفن 021/36016404

دفتر خـدمـات الکترونیکی ساتا شعبه پــاکــدشــــت و منطقه پارچیـن

آدرس: شهرستان پاکدشت - بزرگراه امام رضـــــــا(ع)- میدان مادر- پاساژپارسیــــــــان ط دوم واحد 14-تلفن 021/36016404

کاهش سهم پرداخت ‌از‌جیب بیمه شدگان

دوشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۱ ق.ظ



صندوق بیمۀ مکمل سازمان بیمۀ خدمات‌ درمانی نیروهای‌ مسلح با هدف جبران نواقص بیمۀ ‌پایه با رویکرد کاهش سهم پرداخت ‌از جیب بیمه‌شدگان، از سال ۱۳۷۹ راه‌اندازی شد و به‌تدریج عمق و سطح بسته‌های خدمات آن نیز توسعه یافت. اکنون ما قصد داریم در راستای ارتقاء آگاهی و سطح سلامت بیمه‌شدگان با مدیران دارو و لوازم ‌پزشکی، بستری، سرپایی و دندان‌پزشکی ساخد گفت‌وگو کنیم و نقش بیمۀ‌ مکمل را در بسته‌های خدمات پزشکی، برای بیمه‌شدگان تشریح‌ کنیم.

صندوق بیمۀ ‌مکمل

جانشین معاون درمان و مدیر دارو و لوازم ‌پزشکی سازمان بیمۀ خدمات‌ درمانی نیروهای‌ مسلح، بیمۀ ‌مکمل را نوعی بیمۀ ‌درمانی دانست و گفت: بیمۀ‌ مکمل برای تأمین مطلوب هزینه‌های خدمات تشخیصی‌درمانی، علاوه‌بر پوشش بیمۀ ‌پایۀ درمان با مشارکت بیمه‌شدگان بوده و با ایجاد رقابت در ارتقاء کیفیت خدمات بیمۀ‌ درمان و بهبود سطح رضایتمندی بیمه‌شدگان می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند.

دکتر ناصر ساروی با بیان اینکه بیمه‌های‌مکمل درمان ازلحاظ تعریف، به‌عنوان تکمیل‌کنندۀ خدمات، تکمیل‌کنندۀ هزینه و تکمیل‌کنندۀ هزینه‌ها و خدمات به‌صورت تلفیقی تقسیم می‌شود، اظهار داشت: ازنظر ساختاری نیز بیمه‌های ‌مکمل به‌ سه شکل تکمیلی و متمم و جایگزین تقسیم‌بندی می‌شوند.

خدماتی که بالاتر از سطح بیمۀ ‌اولیه

وی با اشاره به ‌اینکه در بیمۀ‌ مکمل از نوع تکمیلی، خدماتی که بالاتر از سطح بیمۀ ‌اولیه یا پایه باشد، به ‌بیمه‌شدگان ارائه می‌شود، گفت: در نوع متمم، هزینۀ خدماتی که مازاد بر بیمۀ ‌پایه باشد و در نوع جایگزین خدمات بیمۀ ‌پایه و مکمل، به‌صورت توأم به ‌بیمه‌شدگان ارائه می‌گردد.

جانشین معاون درمان ساخد دلیل راه‌اندازی صندوق بیمۀ‌ مکمل را پوشش‌ندادن یا پوشش ناکافی هزینه‌های درمان بیمه‌شدگان در بیمۀ‌ پایه عنوان و خاطرنشان ‌کرد: صندوق بیمۀ‌ مکمل از سال ۱۳۷۸ به‌صورت مقدماتی در مجموعۀ نیروهای‌ مسلح برای بازنشستگان در قالب قراردادی با شرکت بیمۀ ‌دانا شکل گرفت. لیکن به‌دلیل نگاه اقتصادی این موضوع ازسوی بیمۀ‌ دانا و اجرای ناقص آن قرارداد، تشکیل این بیمه به‌صورت جامع در مجموعۀ نیروهای‌ مسلح در قالب شورایی در ادارۀ بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای‌ مسلح در سال ۱۳۷۹ مصوب و مسئولیت اجرای آن به ساخد واگذار شد.

دستورالعمل جامع سرانه و تعرفه‌ها

دکتر ناصر ساروی اظهار داشت: در شهریور۱۳۷۹، اولین دستورالعمل جامع سرانه و تعرفه‌های بستۀ‌ خدمات بیمۀ مکمل درمان نیروهای مسلح و شیوۀ ارائۀ آن‌ها در سازمان، تدوین و اجرایی گردید و مقرر شد این خدمات به‌صورت بیمۀ پایه و مکمل به‌شکل توأم در قالب یک دفترچۀ درمانی با ارزش یکسان به بیمه‌شدگان نیروهای مسلح اعم از شاغلین، وظیفه، بازنشسته و عائلۀ تحت ‌تکفل آنها ارائه گردد.

گسترش سطح تعهدات بیمۀ مکمل

وی با بیان اینکه به‌تدریج، سطح تعهدات بیمۀ مکمل درمان نیروهای مسلح با شرایط و ضوابط ویژه‌ای گسترش یافت، گفت: هزینۀ بستری بیمه‌شدگان در مراکز دولتی دانشگاهی و نظامی و نیز برای بیماران صعب‌العلاج و بیمه‌شدگان فوتی رایگان است.

جانشین معاون درمان ساخد با یادآوری این نکته که سربازان وظیفه و عائلۀ آن‌ها در سال ۱۳۸۵ تحت‌ پوشش بیمۀ‌ مکمل قرار گرفتند، افزود: در سال ۱۳۸۶، صندوق حمایت‌ درمانی به‌منظور پوشش کامل هزینه‌های درمانی بیمه‌شدگان صعب‌العلاج و معسر تشکیل شد.

اجرای طرح عدالت‌محوری

دکتر ناصر ساروی اجرای طرح عدالت‌محوری با رویکرد افزایش دسترسی و کیفیت خدمات تشخیصی و درمانی به بیمه‌شدگان در استان‌های محروم را عامل ارتقاء مراکز درمانی نیروهای‌ مسلح در این استان‌ها، افزایش رضایتمندی پزشکان و مراکز درمانی و نیز بیمه‌شدگان در این مناطق عنوان و خاطرنشان ‌کرد: در سال ۱۳۹۰، طرح سلامت‌محوری در راستای اجرای برنامه‌های پیشگیرانه همچون بیماری دیابت، پایش سلامت پایوران، طب اسلامی، راه‌اندازی مرکز اختصاصی پیشگیری و درمان بیماران سرطانی در دستور کار سازمان قرار گرفت و در سال ۱۳۹۱ نیز طرح قمر بنی‌هاشم و تأمین هزینه‌های درمانی جانبازان نیروهای‌ مسلح اجرایی شد.

دارو

وی با بیان اینکه هزینۀ دارو سالیانه حدود ۲۰تا۳۰درصد کل هزینه‌های سازمان را دربرمی‌گیرد، خاطرنشان ‌کرد: درحال‌حاضر، بخش زیادی از هزینه‌های دارویی از محل بیمۀ مکمل تأمین می‌گردد.

جانشین معاون درمان ساخد تأکید کرد: در ساخد، برخلاف سایر سازمان‌های بیمه‌گر، هزینۀ‌ اکثر داروها و بخشی از آن از محل بیمۀ‌ پایه پرداخت می‌گردد. اگر هزینۀ برخی داروها تحت پوشش بیمۀ‌ پایه نباشد، از محل صندوق بیمۀ‌ مکمل تأمین می‌شود.

دکتر ناصر ساروی با اشاره به ‌اینکه به‌صورت عادی داروهایی که صرفاً هزینۀ آن‌ها از محل بیمۀ‌ پایه تأمین می‌گردد، ۷۰درصد هزینۀ آن مورد تعهد سازمان و ۳۰درصد به‌عهدۀ بیمه‌شده است، تصریح ‌کرد: هزینۀ برخی داروها تا سقف ۸۵درصد و ۹۰درصد نیز از محل بیمۀ‌ پایه در تعهد سازمان است.

وی اظهار داشت: در وضعیتی که هزینۀ داروها علاوه‌بر بیمۀ‌ پایه، مورد تعهد بیمۀ‌ مکمل نیز باشد، به‌صورت متغیر ۱۰تا۵۰درصد هزینۀ این داروها از محل بیمۀ‌ مکمل تأمین می‌شود.

جانشین معاون درمان ساخد از پرداخت هزینۀ برخی داروهایی که به‌هیچ‌وجه تحت‌ پوشش بیمۀ‌ پایه نیست نیز خبر داد و گفت: بخش اعظم هزینه‌های داروهای بیماران خاص، ویژه و معسر که ۲۹ گروه بیماران صعب‌العلاج و حدود ۲۸۰ زیرگروه از این بیماری‌ها را شامل می‌شود و همچنین کل ما‌به‌التفاوت هزینۀ دارویی جانبازان از محل صندوق حمایتی و بیمۀ مکمل تأمین و پرداخت می‌شود.

لوازم ‌پزشکی

دکتر ناصر ساروی گفت: لوازم پزشکی یکی از بسته‌های نه‌گانۀ خدمات پزشکی است که برخلاف دیگر بسته‌های خدمات تشخیصی‌ و درمانی تابع ساختار، تعرفه‌ها و ضوابط مشخصی در بستۀ سلامت کشور و همچنین نیروهای‌ مسلح نیست.

وی راه‌اندازی سیستم مکانیزۀ لوازم ‌پزشکی را در ساخد در سال ۱۳۸۳، عامل انسجام در بستۀ خدمات لوازم پزشکی دانست و تصریح‌ کرد: با طراحی این سیستم هماهنگی، تمرکز و انسجامی در بستۀ خدمات لوازم ‌پزشکی براساس تنوع شرکت‌ها، نوع اقلام قابل ارائه، سایز، نوع جنس، کیفیت، قیمت و برند ایجاد شد و همچنین از لحاظ عملکردی، لوازم پزشکی مورد تعهد سازمان براساس گروه‌های قلب، ارتوپدی، چشم، زنان ‌و ‌زایمان، ارولوژی و مغز و اعصاب در چارچوب جداولی طراحی گردید که روزبه‌روز کامل‌تر شد.

اطلاع‌رسانی از جداول روزپرداخت

جانشین معاون درمان ساخد افزود: اطلاعات یادشده در قالب جداول مکانیزه به‌مرور زمان و باتوجه‌به شرایط متفاوت کشور در حیطۀ سلامت به‌صورت مداوم به‌روزرسانی می‌شود و به ‌ذی‌نفعان ازجمله ادارات استانی سازمان، مراکز تشخیصی و درمانی طرف‌ قرارداد سازمان اعم از دولتی، دانشگاهی، نظامی و خصوصی و همچنین بیمه‌شدگان در بخش روزپرداخت ارائه و اطلاع‌رسانی می‌گردد.

دکتر ناصر ساروی تنوع و گستردگی در ارائۀ خدمات و همچنین تعهد کامل هزینۀ اقلام لوازم ‌پزشکی تخصصی گران‌قیمت و تعهد برخی اقلام پزشکی غیربیمه‌ای را از ویژگی‌های ساخد نسبت‌به دیگر سازمان‌های بیمه‌گر عنوان و خاطرنشان ‌کرد: لوازم ‌پزشکی تخصصی گران‌قیمت ازجمله ICD قلبی، استیمولاتور مغزی، حلزون ‌شنوایی و برخی پروتزهای کاشتنی مفاصل و اقلام پزشکی غیربیمه‌ای جانبازان، نوار گلومتر و سوزن دستگاه تست قند بیمارن دیابتی از لوازم ‌پزشکی در تعهد سازمان است.

خدمات سرپایی

مدیر بخش سرپایی سازمان بیمۀ خدمات‌درمانی نیروهای‌مسلح با بیان اینکه براساس تعهدات سازمان هزینۀ ۹۰درصد خدمات سرپایی در مراکز دولتی پرداخت می‌گردد، گفت: ۷۰درصد هزینه از محل بیمۀ‌ پایه، ۲۰درصد از محل صندوق بیمۀ‌ مکمل و ۱۰درصد فرانشیز توسط بیمه‌شده پرداخت می‌گردد.

دکتر غلامرضا صیدی از افزایش تعهدات ساخد در بخش خصوصی مناطق کم‌برخوردار از محل صندوق بیمۀ‌ مکمل خبر داد و اظهار داشت: سقف تعهدات ساخد نیز در بخش تصویربرداری و آزمایشگاه در مراکز ‌نظامی افزایش یافت که اعتبار آن از محل صندوق بیمۀ‌ مکمل تأمین می‌شود.

پرداخت هزینه‌های درمان جانبازان

وی با اشاره به‌ اینکه کل هزینۀ ۱۲۳ قلم آزمایش ویژۀ جانبازان از محل بیمۀ مکمل پرداخت می‌شود، گفت: هزینۀ سی.تی.آنژیو عروق کرونر قلب نیز از محل این صندوق پرداخت می‌گردد.

مدیر سرپایی ساخد خبر داد: هزینۀ پت(pet) اسکن جهت بیماران خاص، تزریق آواستین در داخل چشم و گامانایف از خدمات خاص و گران‌قیمت است که در تعهدات سایر سازمان‌های بیمه‌گر نیست و اعتبار آن از محل بیمۀ‌ مکمل به بیماران ‌خاص پرداخت می‌شود.

دکتر غلامرضا صیدی با بیان اینکه ارائۀ خدمات ویژه در بخش‌های هدیۀ پیوند کلیه، خدمات ناباروری و نازایی و عینک، رشد خوب و منطقی داشته است، تصریح‌ کرد: هزینۀ این خدمات درحال‌حاضر از محل بیمۀ‌ پایه قابل پرداخت نبوده و صرفاً از محل صندوق بیمۀ‌ مکمل قابل پرداخت است.

وی با اشاره به‌ اینکه هزینه‌های ویزیت در خدمات سرپایی از محل صندوق بیمۀ پایه و مکمل تأمین می‌گردد و در ماهیت‌های مختلف متفاوت است، افزود: در راستای کاهش سهم پرداختی از ‌جیب بیمه‌شدگان با برخی مطب‌ها نیز قراردادهای ویژه منعقد گردیده است که برخی هزینه‌های این ویزیت‌ها از محل بیمۀ‌ مکمل تأمین گردد.

مدیر سرپایی ساخد راه‌اندازی کلینیک‌های دیابت و تأمین هزینۀ درمان بیماران دیابتی در مراکز نظامی و ‌خصوصی از محل بیمۀ‌ مکمل را ازجمله خدمات ساخد در راستای افزایش تعهدات سازمان عنوان و تصریح ‌کرد: پرداخت فرانشیز ازسوی بیمه‌شدگان در کلینیک‌های دیابت مراکز نظامی صفر است.

بستری

مدیر بستری سازمان بیمۀ خدمات‌ درمانی نیروهای ‌‌مسلح، با بیان اینکه در راستای افزایش خدمات به ‌بیمه‌شدگان، تاکنون با حدود ۶۰۰ بیمارستان دولتی‌‌دانشگاهی، ۷۰ بیمارستان نظامی، ۱۵۰ بیمارستان خصوصی و ۹۰ بیمارستان غیردولتی قرارداد منعقد شده است، گفت: اگر بیمه‌شده‌ای به ‌مراکز ‌درمانی غیر از مراکز فوق مراجعه کند و بستری شود، هزینۀ بستری در بخش روز‌پرداخت نیز به‌مانند بخش‌ خصوصی و برابر ضوابط مربوطه محاسبه و پرداخت خواهد شد.

دکتر کریم کرمی با اشاره به ‌اینکه با بستری بیمه‌شدگان در بیمارستان‌های دولتی‌دانشگاهی، بیمه‌شده دیگر مبلغی پرداخت نمی‌کند، گفت: ۱۰درصد فرانشیز مربوط‌به هزینۀ بستری بیمار از محل صندوق بیمۀ‌ مکمل پرداخت می‌شود.

وی درخصوص هزینه‌های پرداخت‌شدۀ بستری بیمه‌شدگان در بیمارستان‌های نظامی از محل بیمۀ‌ مکمل اظهار‌ داشت: با توجه بدین موضوع که تعرفۀ بیمارستان نظامی بیشتر از تعرفۀ بیمارستان دولتی‌دانشگاهی است، بنابراین مابه‌التفاوت تعرفۀ بیمارستان دولتی با نظامی و نیز فرانشیز هزینه‌های بستری از محل صندوق بیمۀ‌ مکمل پرداخت می‌شود.

هزینۀ هتلینگ بخش انکولوژی در بیمارستان‌های نظامی به‌شرط انجام تحقیقات در حوزۀ سرطان، با تعرفۀ بالاتری پرداخت می‌شود.

دکتر کریم کرمی از پرداخت فرانشیز بستری بازنشستگان و عائلۀ تحت‌‌تکفل آن‌ها و نیز بیماران صعب‌العلاج در بیمارستان‌های خصوصی خبر داد و گفت: هنگامی‌که این بیمه‌شدگان تحت پوشش ساخد در بیمارستان‌های خصوصی بستری شوند، مابه‌التفاوت تعرفۀ مراکز خصوصی و دولتی از محل صندوق بیمۀ‌ مکمل پرداخت می‌شود.

وی تصریح‌‌کرد: مابه‌التفاوت تعرفۀ هتلینگ، تخت‌روز و همچنین حق‌الزحمۀ پزشکان یا به‌عبارتی ویزیت در حین بستری، جراحی‌ها و بیهوشی از محل بیمۀ‌ مکمل پرداخت‌ می‌شود.

مدیر بستری ساخد خبر داد: خدماتی از قبیل هزینۀ‌ نگهداری بیماران مزمن روانی در بیمارستان‌ها و جراحی‌های جدید از محل این صندوق پرداخت می‌شود.  دکتر کریم کرمی صندوق حمایت ‌درمانی را بخشی از صندوق بیمۀ‌ مکمل عنوان و خاطرنشان ‌‌کرد: مابه‌التفاوت‌های پرداختی بیماران صعب‌العلاج و معسرین از محل این صندوق و با تعرفه‌های بسیار بالاتر پرداخت می‌شود.

وی از پرداخت هزینۀ نازایی افراد تحت پوشش ساخد خبر داد و افزود: براساس قرارداد منعقدشده میان ساخد با مرکز نازایی‌ رویان و بیمارستان بعثت، هزینۀ نازایی به ‌افراد واجد شرایط از محل بیمۀ‌ مکمل پرداخت می‌گردد.

مدیر بستری ساخد با اشاره به‌ اینکه هزینۀ بستری بیماران خارج از کشور نیز از محل صندوق بیمۀ مکمل پرداخت می‌شود، یادآورشد: هزینۀ بستری این بیماران معادل تعرفۀ خصوصی در بخش روز‌پرداخت، محاسبه و پرداخت می‌گردد.

دکتر کریم کرمی افزایش پوشش بیمۀ‌ مکمل در مراکز نظامی و خصوصی در استان‌های کم‌برخوردار یا مناطق ‌محروم را در راستای اجرای طرح عدالت‌محوری دانست و خاطرنشان ‌کرد: این طرح در استان‌های ایلام، کردستان، خوزستان، بوشهر، سیستان‌ و بلوچستان، خراسان ‌شمالی، خراسان‌ جنوبی، چهارمحال‌و‌بختیاری، هرمزگان، آذربایجان ‌غربی، کرمانشاه و کهکیلویه‌وبویراحمد اجرایی شده است.

دندان‌پزشکی

مدیر دندان‌پزشکی ساخد با بیان اینکه بسیاری از خدمات دندان‌پزشکی رایج تحت ‌‌پوشش بیمۀ ‌پایه نیست، تصریح‌‌ کرد: ساخد  با همکاری ستاد کل نیروهای‌ مسلح به فکر پوشش بیمه‌ای بیشتری از خدمات دندان‌پزشکی و همچنین خدمات پزشکی افتادند که به ایجاد بیمۀ ‌مکمل درمان منجر شد.  دکتر عباس سپهری یادآور شد: خدمات دندان‌پزشکی بیمۀ ‌مکمل، آن دسته از خدماتی است که هرساله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام و تعرفه‌گذاری می‌کند و اغلب، تحت‌پوشش بیمۀ ‌پایه نبوده و شامل جدول زیر است.

 

ردیف

نام خدمت

شرایط تعهدات سازمان

قابل پرداخت در

مراکز طرف قرارداد سازمان

شعب روزپرداخت

۱

جراحی لثه

-------

*

 

۲

جراحی پیوند لثه

-------

*

 

۳

افزایش طول تاج

-------

*

 

۴

همی ساکشن

فقط در صورت انجام توسط متخصصان پریو، اندو و جراحی مورد تعهد است.

*

 

۵

فرنکتومی

فقط توسط جراح فک و صورت و پریودنتیست‌ها مورد تعهد است.

*

 

۶

ترمیم آمالگام دندان‌های دائمی

-------

*

 

۷

آموزش بهداشت

در هر مرکز یک بار

*

 

۸

ترمیم آمالگام دندان‌های شیری

هزینۀ ترمیم دندان‌های شیری ۲۰درصد بیشتر از دندان‌های دائمی است.

*

 

۹

ترمیم همرنگ شیمیایی دندان‌های دائمی

-------

*

 

۱۰

ترمیم همرنگ شیمیایی دندان‌های شیری

هزینۀ ترمیم دندان‌های شیری ۲۰درصد بیشتر از دندان‌های دائمی است.

*

 

۱۱

ترمیم همرنگ نوری دندان‌های دائمی

-------

*

 

۱۲

ترمیم همرنگ نوری دندان‌های شیری

هزینۀ ترمیم دندان‌های شیری ۲۰درصد بیشتر از دندان‌های دائمی است.

*

 

۱۳

پین‌های داخل کانال

-------

*

 

۱۴

پین‌های داخل عاج

-------

*

 

۱۵

ترمیم موقت (پانسمان)

هزینۀ پانسمان دندانی که سایر خدمات (پالپوتومی، اندو، ترمیم و...) طی مراحل درمان برای آن صورت می‌گیرد، قابل پرداخت نیست.

*

 

۱۶

اسپیلنت دندان‌های لق‌شده

به‌علت بیماری لثه و دندان‌های دچار ضربه‌شده.

*

 

۱۷

پالپوتومی دندان‌های شیری

-------

*

 

۱۸

پالپوتومی دندان‌های دائمی

هزینۀ پالپوتومی در مواردی که معالجۀ ریشه دندان (حتی با فاصلۀ طولانی) صورت می‌گیرد، قابل پرداخت نیست.

*

 

۱۹

پالیکتومی (دندان‌های شیری قدامی و خلفی)

کودکان زیر ۱۲ سال

*

 

۲۰

معالجۀ ریشۀ دندان

-------

*

 

۲۱

درمان مجدد ریشۀ دندان

-------

*

 

۲۲

رزکسیون

-------

*

 

۲۳

رزکسیون با رتروگرید

-------

*

 

۲۴

اپکسوژنزیس

-------

*

 

۲۵

اپکسوفیکیشن

فقط توسط متخصصان اندو و اطفال

*

 

۲۶

دست دندان

هر ده سال یک بار

*

*

۲۷

نیم‌دست دندان

برای هر فک هر ده سال یک بار

*

*

۲۸

پارسیل اکریلی

دو بار در طول عمر برای هر فک، با فاصلۀ زمانی هر ۱۰ سال یک بار

*

*

۲۹

پارسیل کرم کبالت

*

*

۳۰

ریلاین

برای هر فک فقط یک بار

*

*

۳۱

ریبیس

*

*

۳۲

نایت گارد

فقط یک بار

*

*

۳۳

روکش دندان (پروتز ثابت)

تعهد سازمان برای پروتز ثابت و مریلند بریج جمعاً حداکثر ۷ واحد است.

*

*

۳۴

مریلند بریج

*

*

۳۵

اینله

تعهد سازمان برای اینله و آنله جمعاً حداکثر ۵ واحد است.

*

 

۳۶

آنله

*

 

۳۷

پست ریختگی

--------

*

 

۳۸

فایبر پست

-------

*

 

۳۹

 s.s.c (روکش استیل زنگ‌نزن)

-------

*

 

۴۰

ارتودنسی متحرک

برای هر فک فقط یک بار

 

*

۴۱

ارتودنسی ثابت

 

*

۴۲

فضانگهدار متحرک

برای هر فک فقط یک بار

*

*

۴۳

فضانگهدار ثابت

برای هر فک فقط یک بار

*

*

۴۴

عادت‌شکن

فقط یک بار

*

*

۴۵

عمیق‌کردن و ستیبول

فقط توسط جراح فک و صورت مورد تعهد است.

*

 

۴۶

جراحی تومورهای کوچک داخل استخوان

*

 

۴۷

بازکردن آبسۀ دهان

--------

*

 

۴۸

جاانداختن دررفتگی فک

--------

*

 

۴۹

درمان حفرۀ خشک (درای ساکت)

--------

*

 

۵۰

برداشتن تومورهای نرم

فقط توسط جراح فک و صورت و متخصص بیماری‌های دهان مورد تعهد است.

*

 

۵۱

آلوئولوبلاستی

--------

*

 

۵۲

بستن آرچ بار

--------

*

 

۵۳

فیشور سیلنت (شیاربند)

کودکان زیر ۱۴ سال

*

 

۵۴

فلورایدتراپی

کودکان زیر ۱۲ سال

*

 

 

 

وی متذکر شد: همان‌طورکه ملاحظه می‌شود، اکثر خدمات دندان‌پزشکی ارائه‌شده به بیماران نیروهای‌ مسلح از صندوق بیمۀ ‌مکمل پرداخت می‌گردد و هدف از تنظیم جداول مذکور، آشنایی بیمه‌شدگان با تعهدات سازمان در بخش دندان‌پزشکی و تفکیک صندوق پرداخت‌کنندۀ این‌گونه خدمات است.

مدیر دندان‌پزشکی ساخد با بیان اینکه صرفاً خدمات دندان‌پزشکی که در ستون پنجم (شعب روزپرداخت) علامت * دارند، در صورت مراجعۀ بیمه‌شده به مراکز غیر ‌‌طرف ‌‌قرار‌داد، براساس تعرفۀ سازمان، در شعب سازمان قابل ‌پرداخت است، گفت: درصورتی‌که ارائۀ خدمت دندان‌پزشکی در مراکز طرف‌ قرارداد امکان‌پذیر باشد، با تأیید کمیسیون فنی شعبه در شعب سازمان قابل ‌پرداخت است و درصورتی‌که ارائۀ خدمت دندان‌پزشکی بایستی توسط بخش تخصصی انجام پذیرد و متخصص ارائه‌کنندۀ خدمت در مراکز طرف قرارداد، همکاری نداشته باشد، با تأیید کمیسیون فنی شعبه، پرداخت حق‌ تخصص در شعبه امکان‌پذیر است.

دکتر عباس سپهری با اشاره به اینکه همۀ دفاتر درمانی بیمه‌شدگان نیروهای‌ مسلح اعم از شاغلین، وظیفه، بازنشسته و عائلۀ تحت‌‌تکفل آن‌ها دارای ارزش یکسانی بوده و ارائۀ خدمات به آن‌ها در تعهد سازمان است، خاطرنشان ‌‌کرد: برای کارکنان وظیفه (سرپرست و عائلۀ تحت‌تکفل آن‌ها) برخی خدمات ویژۀ دندان‌پزشکی، مانند پروتز و ارتودونسی و مانند آن در تعهد سازمان نیست. وی یادآور شد: براساس مصوبات ستاد کل نیروهای‌ مسلح، شاغلین در مراکز درمانی یگان خویش، رایگان درمان شده و از پرداخت فرانشیز معاف هستند.

وی با بیان اینکه خدمات دندان‌پزشکی اشاره‌شده چنانچه توسط متخصص آن انجام پذیرد، ۵۰درصد به تعرفۀ آن افزوده می‌شود، اظهار داشت: هزینه‌های پروتز متحرک (دست‌دندان، نیم‌دست دندان، پارسیل کرم‌کبالت/اکریلی) با دندان ایرانی مدنظر است و در صورت تمایل بیمار برای استفاده از دندان‌های خارجی، مابه‌التفاوت هزینۀ این خدمت را بیمه‌شده پرداخت می‌کند.

مدیر دندان‌پزشکی ساخد یادآور شد: در صورت ارائۀ خدمات دندان‌پزشکی زیر بیهوشی به کودکان، معلولان ذهنی و افرادی که امکان اخذ خدمات دندان‌پزشکی به‌صورت سرپایی را ندارند، هزینۀ خدمات دندان‌پزشکی و هزینۀ بیهوشی طبق ضوابط سازمان و معادل تعرفۀ ابلاغی، محاسبه و پرداخت می‌گردد.

۹۳/۰۷/۱۴
امیر هوشنگ شمسائی