دفتر خـدمـات الکترونیکی ساتا شعبه پــاکــدشــــت و منطقه پارچیـن

آدرس: شهرستان پاکدشت - بزرگراه امام رضـــــــا(ع)- میدان مادر- پاساژپارسیــــــــان ط دوم واحد 14-تلفن 021/36016404

دفتر خـدمـات الکترونیکی ساتا شعبه پــاکــدشــــت و منطقه پارچیـن

آدرس: شهرستان پاکدشت - بزرگراه امام رضـــــــا(ع)- میدان مادر- پاساژپارسیــــــــان ط دوم واحد 14-تلفن 021/36016404

پاسخگویی به پرسش های متداول در مورد سهام عدالت

دوشنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۴، ۰۶:۵۳ ب.ظ



۱- تاکنون چه افرادی از سهام عدالت برخوردارگردیده اند؟
مرحله اول: مددجویان کمیته امداد، سازمان بهزیستی و رزمندگان فاقد شغل.
مرحله دوم: روستاییان و عشایر کم درآمد.
مرحله سوم: شاغلین و بازنشستگان دستگاههای اجرایی.
مرحله چهارم: ایثارگران و خانواده شهداء.
مرحله پنجم: زنان کارگر سرپرست خانوار (مشمول قانون کار).
مرحله ششم: مرحله تکمیلی روستائیان و عشایر.
مرحله هفتم: خدام مساجد و حسینه ها و اماکن متبرکه.


مرحله هشتم: طلاب حوزه های علمیه.
مرحله نهم: بیماران خاص.
مرحله دهم: کارکنان ستادهای نمازجمعه.
مرحله یازدهم: کارکنان هیأت های تحریریه رسانه ها.
مرحله دوازدهم: دست اندرکاران امر شناسایی و واگذاری سهام عدالت.
مرحله سیزدهم: مددجویان و کارکنان مؤسسات خیریه.
مرحله چهاردهم: فعالان قرآنی.
مرحله پانزدهم: قالیبافان.
مرحله شانزدهم: زندانیان آزاد شده(مددجویان تحت پوشش و مراکز مراقبت از زندانیان آزاد شده).
مرحله هفدهم: درخواست کنندگان مردمی.
مرحله هجدهم: کارگران فصلی و ساختمانی.


۲- آن دسته از افراد واجد شرایط که به هر دلیلی در مدت زمان تعیین شده مراحل قبل موفق به ثبت نام نشده اند ، چگونه می توانند سهام عدالت دریافت نمایند؟
زمان تحویل و اعاده فرم های جمع آوری اطلاعات اولیه سهام عدالت مراحل قبل به پایان رسیده و در حال حاضر به دلیل محدودیت های قانونی سازمان خصوصی سازی (هم از نظر زمان و هم از نظر تعداد واگذاری )توزیع سهام عدالت به افراد امکان پذیر نمی باشد.در صورت ابلاغ تصمیم جدید، مراتب به نحو مقتضی اطلاع رسانی خواهد شد.

۳- آیا فرزندانی که تازه متولد می شوند از سهام عدالت برخوردار می گردند؟

ملاک واگذاری سهام عدالت ، زمان تکمیل فرم اطلاعات اولیه خانوار بوده و صرفاً به افرادی سهام عدالت تعلق می گیرد که در آن هنگام وجود داشته باشند. بنابراین برای فرزندان تازه متولد شده و یا ازدواج های تازه صورت گرفته در حال حاضر امکان واگذاری سهام عدالت وجود ندارد و در صورت اخذ تصمیم جدید مبنی بر ثبت نام از این افراد، مراتب به نحو مقتضی اطلاع رسانی خواهد شد.

۴-برای دریافت سهام عدالت ثبت نام کرده ایم ولی چرا برای برخی از افراد خانواده دعوتنامه صادر نگردیده است؟
اطلاعات درج شده در فرم جمع آوری اطلاعات اولیه خانوار پس از وصول به دفتر امور سهام تخصیصی و عدالت پالایش و پردازش شده و صرفاً برای افراد تحت تکفل سرپرست خانوار و کسانی که اطلاعات آنان در فرم جمع آوری اولیه اطلاعات صحیح بوده و به تأیید سازمان ثبت احوال رسیده باشد، دعوتنامه صادر می شود و سایر افراد غیر مشمول شناخته می شوند.

۵-من درگذشته اقدام به ثبت نام سهام عدالت کردم ولی به دلیل گذشت زمان، اطلاعی از وضعیت سهامداری خود ندارم. چگونه می توانم از وضعیت سهام خودم مطمئن شوم؟
با مراجعه به شرکت تعاونی عدالت شهرستان و ارائه اصل کارت ملی می توانید از وضعیت سهامداری خود و اعضای تحت تکفل خود مطلع شوید.

۶-تا کنون به چه افرادی سود سهام عدالت پرداخته شده است؟
تاکنون سود عملکرد سال۱۳۸۵ سهام عدالت به مشمولان مرحله اول (مددجویان کمیته امداد، بهزیستی و رزمندگان فاقد شغل) و سود عملکرد سال۱۳۸۶ به مشمولان مراحل اول، دوم(روستائیان و عشایر کشور) و بخشی از مرحله سوم (شاغلین و بازنشستگان آموزش و پرورش و بازنشستگان کشوری،لشکری و تأمین اجتماعی) پرداخت شده است.



۷-سود سهام افراد باقیمانده در چه زمانی پرداخت می گردد؟
با توجه به تبصره ۱ ماده ۱۰۰ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، سود حاصل از سهام شرکتهای سرمایه پذیر سبد سهام عدالت، جهت بازپرداخت اصل قیمت سهام ذخیره می گردد و تا زمان باز پرداخت اصل مبلغ سهام سودی به مشمولین پرداخت نخواهد شد

۸-برگه سهام عدالت اینجانب مفقود گردیده / به سرقت رفته است. آیا امکان چاپ مجدد آن وجود دارد؟
بلی. با مراجعه به شرکت تعاونی سهام عدالت شهرستان محل اقامت خود و ارائه شناسنامه و کارت ملی می توانید درخواست نمائید برگه سهامداری شما و اعضای تحت تکفلتان مجدد صادر گردد.

۹-فردی به تازگی ازدواج نموده است چگونه می تواند سهام خود را از خانواده جدا نماید؟
با توجه به اینکه سهام به صورت انفرادی صادر گردیده است و برخورداری از مزایای سهام عدالت با ارائه اصل برگه سهام عدالت و مشخصات شناسنامه ای فرد امکان پذیر است نیاز به اقدام خاصی نیست و کافی است برگه سهام عدالت خود را از خانواده گرفته و نزد خود نگه دارید تا از مزایای آن در آینده برخوردار شوید.

۱۰-اینجانب شاغل و بازنشسته نیروهای مسلح کشور(نیروی انتظامی/سپاه/ارتش)می باشم. برای تعدادی از همکاران اینجانب سود واریز گردیده است و لیکن من تاکنون سودی دریافت نکردم. علت آن چیست؟
ملاک پرداخت سود به مشمولین، زمان ثبت نام آنان بوده است لذا تأخیر در مراجعه به شرکت تعاونی سهام عدالت به منظور ثبت نام می تواند دلیل عدم پرداخت سود باشد.

۱۱-چرا دریافت سود سهام عدالت متوقف شده است؟
قبل از ابلاغ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، با تصویب ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت، سود سالهای ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ بین مشمولان مراحل اول تا سوم طرح واگذاری پرداخت گردید. پس از تصویب و ابلاغ قانون مذکور و به استناد ماده ۶ آیین نامه اجرایی توزیع سهام عدالت، می بایست مطالبات دولت بابت اقساط سهام از محل سود سالانه شرکتها واریز و تسویه شود و همچنین باستناد تبصره یک ماده ۱۰۰ قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران پرداخت هرگونه سود سهام عدالت تا سقف اقساط سر رسید شده ممنوع است. با توجه به عدم پوشش اقساط با سودهای دریافتی از شرکتها، پرداخت سود از سال ۱۳۸۷ تاکنون ممکن نشده است. بدیهی است که باستناد ماده مذکور، در صورتی که سودپرداختی شرکتهای سرمایه پذیر، اقساط سهام واگذار شده را پوشش دهد، با قیمانده بین مشمولین توزیع می گردد.
۱۲-ارزش برگه های دست مردم در حال حاضر چه میزان است؟
از آنجا که بخش زیادی از شرکتهای تخصیص داده شده به طرح توزیع سهام عدالت در بازار سهام در حال داد و ستد می باشد و با توجه به شاخص بازار سهام، ارزش برگه های در دست مشمولین نیز افزایش یافته است. قیمت روز برگه های در اختیار مشمولین در زمان کشف قیمت سهام در بازار اوراق بهادار مشخص می شود.

منبع:سایت خصوصی سازی

 

۹۴/۱۱/۱۹
امیر هوشنگ شمسائی