دفتر خـدمـات الکترونیکی ساتا شعبه پــاکــدشــــت و منطقه پارچیـن

آدرس: شهرستان پاکدشت - بزرگراه امام رضـــــــا(ع)- میدان مادر- پاساژپارسیــــــــان ط دوم واحد 14-تلفن 021/36016404

دفتر خـدمـات الکترونیکی ساتا شعبه پــاکــدشــــت و منطقه پارچیـن

آدرس: شهرستان پاکدشت - بزرگراه امام رضـــــــا(ع)- میدان مادر- پاساژپارسیــــــــان ط دوم واحد 14-تلفن 021/36016404

وزیر اقتصاد:

سه شنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۳، ۰۱:۰۱ ب.ظ
علی طیب‌نیا در گزارشی از نحوه اجرای اقتصاد مقاومتی و هدفمندسازی یارانه‌ها در دولت یازدهم گفت: دولت بنا دارد مصوبه مجلس در خصوص هدفمندی یارانه‌ها را به صورت کامل اجرا کند.
وزیر اقتصاد با حضور در مجلس از روند اجرای اقتصاد مقاومتی و ‌هدفمند‌سازی یارانه‌ها به مجلس گزارش داد و تاکید کرد: تا این لحظه حدود 10 میلیون ثروتمند جامعه شناسایی شده‌اند که اگر برای دریافت یارانه ثبت‌نام کنند، حذف می‌شوند.

به گزارش «انتخاب»، علی طیب‌نیا در گزارشی از نحوه اجرای اقتصاد مقاومتی و هدفمندسازی یارانه‌ها در دولت یازدهم گفت: دولت بنا دارد مصوبه مجلس در خصوص هدفمندی یارانه‌ها را به صورت کامل اجرا کند.

مهم‌ترین محورهای سخنان علی طیب‌نبا در صحن علنی مجلس بدین شرح است:

- مهمترین چالش کشور وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی است و تا زمانیکه قطع وابستگی به این درآمدها محقق نشود اقتصاد کشور از آسیب جدی دور نخواهد شد.

-منظور از اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که در یک مسیر رشد اقتصادی به صورت مستمر و پیوسته در جهت تحقق اهداف سند چشم‌انداز و در جهت بهروزی و سعادت ملت ایران عمل کند.

- قرار بر این نیست که اقتصاد ایران به صورت مجزا از اقتصاد جهانی و به صورت بسته اداره شود اقتصاد ایران اقتصادی است که از همه ظرفیت‌ها و امکانات موجود از جمله از بازارها، ‌منابع مالی خارجی، دانش فنی و تکنولوژی خارجی در عرصه اقتصاد جهانی استفاده می‌کند.

- مشکل دیگری که در اقتصاد ایران همواره وجود داشته و در اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار گرفته بحث بی‌انضباطی مالی و نبود شفافیت است.

- بی‌توجهی به قواعد سیاست‌های مالی و انضباط بودجه‌ای و همچنین نبود شفافیت باعث بروز پدیده فساد و بی‌اعتمادی مردم نسبت به کارگزاران دولتی، گسترش هزینه‌های دولت و عدم امکان برنامه‌ریزی صحیح اقتصادی شده است.

- دسترسی غیرعادلانه به اطلاعات و فرصت‌های اقتصادی منجر به رانت‌خواری و ویژه‌‌خواری شده است و فرهنگ تلاش صادقانه و کارآفرین را به زیر سوال برده است. این یکی از مشکلات عمده‌ای است که با آن مواجه هستیم و علی‌رغم حجم بالایی از منابع که در قالب بودجه‌های دولتی که به صورت سالیانه هزینه می‌شود اما متاسفانه ما به ازا و محصول متناسب با آن را نتوانستیم بدست بیاوریم.

- وابستگی به نفت و فقدان شفافیت و بی‌انضباطی مالی مجموعا باعث ایجاد یک چرخه معیوب در اقتصاد ما شده که در نتیجه اقتصاد را منجر به شکنندگی بسیار شدید کرده است.

- طیب‌نیا با بیان اینکه راهبرد اساسی دولت افزایش توان ثروت‌آفرینی و تولید است، گفت: وابستگی به درآمدهای نفتی از مجراهای مختلف به‌خصوص بیماری هلندی باعث شده توان تولید شکل نگرفته، بخش مولد به‌خصوص صنعت و کشاورزی سرکوب شده و نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم با بیان اینکه راهبرد اصلی دولت تقویت توان تولید است، افزود: اگر نتوانیم توان تولید را بازسازی کنیم، در زمینه ثبات در عرصه اقتصاد کلان و مقابله با فقر نیز موفق نخواهیم بود.

- طیب‌نیا با اشاره به اقدامات مالیاتی دولت همچون جلوگیری از فرار مالیاتی، کاهش نرخ مالیات تولیدکنندگان و گسترش پایه مالیاتی تصریح کرد: این اقدامات به این معنی نیست که دولت قصد دارد با افزایش مالیات به اقشار مختلف جامعه خصوصاً تولیدکننده فشار بیاورد بلکه دولت می‌خواهد پایه مالیات را از سمت تولید به سمت مصرف جابجا کند.

- به دنبال این هستیم تا واگذاری مستقیم به دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی را درباره رد دیون دولت به صفر برسانیم.

- دولت بنا دارد براساس مصوبه مجلس به صورت کامل این محورها را اجرا کند همچنین درباره ثبت‌نام نیازمندان و متقاضیان دولت سعی کرد اقداماتی را به صورت مرحله‌بندی انجام دهد به طوریکه در مرحله اول بنا را به اعتماد به مردم گذاشته و نیازمندان ثبت‌نام می‌کنند اما این راه هم باید گفت که تعداد قابل توجهی از مردم در فاز دوم ثبت نام نکردند.

- از طرفی دیگر دولت حدود 10 میلیون نفر افراد پردرآمد جامعه را شناسایی کرده و در صورت ثبت‌نام این خانوارها زمینه حذف آنها از این فرآیند موجود است. 
۹۳/۰۱/۲۶
امیر هوشنگ شمسائی