دفتر خـدمـات الکترونیکی ساتا شعبه پــاکــدشــــت و منطقه پارچیـن

آدرس: شهرستان پاکدشت - بزرگراه امام رضـــــــا(ع)- میدان مادر- پاساژپارسیــــــــان ط دوم واحد 14-تلفن 021/36016404

دفتر خـدمـات الکترونیکی ساتا شعبه پــاکــدشــــت و منطقه پارچیـن

آدرس: شهرستان پاکدشت - بزرگراه امام رضـــــــا(ع)- میدان مادر- پاساژپارسیــــــــان ط دوم واحد 14-تلفن 021/36016404

 
آرمان – فرشته فریادرس:‌ رئیس‌جمهور دیروز لایحه بودجه سال 1394 کل‌کشور را برای طی مراحل قانونی تقدیم علی لاریجانی، رئیس مجلس کرد. البته انتشار بهنگام جزئیات لایحه پیشنهادی بودجه ۹۴ که همزمان با تقدیم لایحه توسط رئیس‌جمهور روی سایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی صورت گرفت و موجب دسترسی آسان رسانه‌ها و فعالان اقتصادی و اطلاع‌رسانی دقیق جزئیات برنامه یک‌ساله کشور شد، باید دومین گام مثبت بودجه‌ای دولت یازدهم در کارنامه‌اش ثبت کرد. 
 حجم کل بودجه؛ ۸۳۷ هزار میلیارد تومان
حجم کل بودجه سال  کل کشور ۹۴ بیش از ۸۳۷ هزار و ۹۰۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که از این رقم، بیش از ۲۶۷ هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان سقف بودجه عمومی دولت (هزینه‌های جاری و طرح‌های عمرانی) است. در همین حال، حجم کل بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت، ۵۹۶ هزار و ۶۶۶ میلیارد تومان پیش بینی شده است که بیش از ۷۱ درصد حجم کل بودجه کل کشور برای سال ۹۴ را شامل می‌شود.
 نفت ۷۲ دلار، دلار ۲۸۵۰ تومان و افزایش ۱۴ درصدی حقوق کارمندان 
 بر اساس این گزارش، جزئیات لایحه بودجه سال 94 نشان می‌دهد، قیمت هر بشکه نفت خام در لایحه بودجه 72 دلار در نظر گرفته شده است و درآمد فروش نفت
 71 هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است، این درحالی است که بودجه 93 با نفت 100 دلاری بسته شده بود. حقوق کارمندان دولت سال آینده به میزان 14 درصد افزایش خواهد یافت که سال جاری این میزان 20 درصد در نظر گرفته شده است. قیمت دلار در لایحه پیشنهادی بودجه 2850 تومان در نظر گرفته شده است. 
   کاهش ۱۲درصدی سهم صندوق توسعه نسبت به ۹۳
طبق لایحه پیشنهادی بودجه 94 کل کشور سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی 20 درصد شده است. این درحالی است که طبق قانون برنامه پنجم توسعه سالانه باید 3 درصد به سهم این صندوق افزوده شود. همچنین طبق قانون بودجه سال 93 کل کشور سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی 31 درصد بوده است. درحالی دولت قصد کاهش سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت و گاز را دارد که پیش از این، این پیشنهاد در لایحه رفع موانع تولید (خروج از رکود) با مخالفت نمایندگان مجلس روبه‌رو شده و این ماده در مجلس حذف شد. صندوق توسعه ملی بر اساس ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه تشکیل شد که بخشی (حداقل 20درصد) از درآمد نفت و گاز به عنوان انفال وارد این صندوق شود. 
 بودجه 48هزار میلیارد تومانی هدفمندی
دولت در لایحه بودجه 94 سقف بودجه هدفمندی یارانه‌ها را بدون تغییر 48هزار میلیارد تومان پیشنهاد کرد و بودجه یارانه نقدی و غیرنقدی هم 42هزار میلیارد تومان تعیین شد. براساس تبصره 21 لایحه پیشنهادی بودجه 94 در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مصوب 15/10/88 به دولت اجازه داده می‌شود در سال 94 منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون مذکور و ردیف‌های یارانه ای این قانون را با استفاده از انواع روش‌های پرداخت نقدی و غیرنقدی به خانوارهای هدف و نیازمند توزیع و همچنین برای ارائه خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید به شرح زیر اقدام نماید: درآمد حاصل از اجرای مفاد مواد 1 و 3 قانون مذکور در سال 94 تا مبلغ چهارصد و هشتاد هزار میلیارد ریال تعیین می‌گردد.
 یارانه شیر، انرژی و نان
دولت در لایحه پیشنهادی بودجه 94 یارانه نان و انرژی را نسبت به بودجه امسال کاهش داد. یارانه نان که در بودجه سال جاری 5 هزار میلیارد تومان مصوب شده بود در لایحه پیشنهادی سال آینده به 2300 میلیارد تومان تقلیل یافت. یارانه شیر مدارس نیز در لایحه بودجه 94 همانند سال جاری 150 میلیارد تومان مصوب شده است. نکته قابل توجه دیگر در لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال آینده کاهش یارانه انرژی می‌باشد .طبق بودجه امسال یارانه انرژی (مابه‌التفاوت قیمت برق و سوخت نیروگاه‌ها) 5300 میلیارد تومان مصوب شده بود اما دولت رقم این یارانه را برای سال آینده 4 هزار میلیاردتومان پیشنهاد کرده است. کاهش اعتبارات یارانه ای انرژی در لایحه پیشنهادی بودجه 94 احتمال اجرای فاز سوم هدفمندی یارانه‌ها را تقویت می‌کند.
 افزایش ۵ درصدی قیمت فرآورده‌های نفتی در سال ۹۴ 
طبق لایحه بودجه سال 1394 افزایش پنج درصدی قیمت فرآورده‌های نفتی پیشنهاد شده است. در تبصره 2 بند «ی» لایحه بودجه سال 1394  آمده است: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران مکلف است نسبت به نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام ومیعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و تأمین منابع مالی سهم دولت در توسعه پالایشگاه‌ها و زیر ساخت‌های تأمین، ذخیره‌سازی و توزیع فرآورده‌ اقدام کند و منابع مورد نیاز را از محل افزایش پنج درصد  به قیمت هر لیتر فرآورده‌های نفتی تأمین و پس از واریز به خزانه تا سقف یک‌هزار و پانصد میلیارد ریال به مصرف برساند. این منابع جزء درآمد شرکت محسوب نمی‌شود و معاف از مالیات است.
 نرخ 10 درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده
طبق لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه 94 بناست مالیات بر ارزش‌افزوده با 2 درصد افزایش به 10 درصد برسد. طبق بند الف تبصره 9 لایحه پیشنهادی بودجه 94 سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده 52 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران برای سال 94، مبلغ یک‌صدوسی‌وهشت میلیون ریال در سال تعیین می‌شود و مازاد آن به نرخ ده درصد برای بخش خصوصی و دولتی و سایر دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 5 قانون محاسبات عمومی کشور تعیین می‌گردد.
 معافیت مالیاتی یک میلیون و 115 هزار تومانی حقوق و دستمزد
طبق تبصره 9 لایحه پیشنهادی بودجه 94 کل کشور سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده 52 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران برای سال 94 مبلغ 13 میلیون و 800 هزار تومان در سال تعیین می‌شود و مازاد آن به نرخ 10 درصد برای بخش خصوصی و دولتی و سایر دستگاه‌های اجرایی ماده 5 قانون مدیریتی خدمات کشوری و ماده 5 قانون محاسبات عمومی کشور تعیین می‌شود. بر این اساس سقف معافیت مالیات حقوق در سال 13 میلیون و 800 هزار تومان و در ماه یک میلیون و 150 هزار تومان در نظر گرفته شده است. این سقف معافیت مالیاتی برای سال جاری یک میلیون تومان بوده است. البته طبق قانون معافیت‌های مالیاتی به شرط انجام تکالیف قانونی مالیاتی است، مثلا اگر یک صنف مشمول، اظهارنامه مالیات بر ارزش‌افزوده را به موقع ارائه نکند یا اظهارنامه مالیات بر درآمد را در موعد مقرر پرداخت نکند، این معافیت درآمدی ماهانه یک میلیون و 115 هزار تومانی نیز لغو می‌شود.
 1000 میلیارد تومان برای اشتغال 
جزئیات بودجه 94 نشان می‌دهد که 10 هزار میلیارد ریال برای اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها تخصیص داده خواهد شد. بر این اساس کل منابع و مصارف هدفمندی یارانه در تبصره 21 لایحه بودجه 94 مانند سال گذشته 48 هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است که  یکی از مصارف آن اختصاص  مبلغ ده هزار میلیارد ریال به‌منظور کمک به برنامه‌های اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌هاست.
 یارانه ۵۰۰ میلیارد تومانی برای مسکن مهر 
در جدول مربوط به برآورد اعتبارت ردیف‌های متفرقه سال 94 بودجه کل کشور، اعتبارات مسکن مهر در تخفیف عوارض پروانه، حمایت‌های مالی و تراکم و ایجاد تاسیسات عمومی مسکن مهر 200 میلیارد تومان تعیین شده که این میزان برابر با اعتبار درنظر گرفته سال جاری بودجه کل کشور برای این بخش از مسکن مهر است. در لایحه بودجه سال آینده اعتبار زیرساخت مسکن مهر (سهم دولت) بدون تغییر نسبت به لایحه بودجه سال‌ جاری 200 میلیارد تومان است.همچنین در بند دیگری از برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه بودجه 94، یارانه سود تسهیلات مسکن مهر 100 میلیارد تومان پیشنهاد شده است. در بودجه سال 93 کل کشور میزان یارانه سود تسهیلات مسکن مهر نیز همین میزان یعنی 100 میلیارد تومان بود.در لایحه بودجه سال 92 اعتبارات مسکن مهر در تخفیف عوارض پروانه، حمایت‌های مالی و تراکم و ایجاد تاسیسات عمومی 250 میلیارد تومان، زیرساخت مسکن مهر سهم دولت 166 میلیارد تومان و یارانه سود تسهیلات مسکن مهر نیز 109 میلیون تومان بود.
 نرخ 30 درصدی بهره مالکانه معادن سنگ‌آهن
دولت در لایحه بودجه سال 94 مصوب نموده است که کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی استخراج‌کننده معادن سنگ آهن که پروانه بهره‌برداری آنها به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران یا شرکت‌های تابعه می‌باید، بابت حق انتفاع بهره‌برداری از معادن فوق در سال 1394، 30 درصد مبلغ فروش محصولات خود (سنگ‌آهن خام، سنگ‌آهن دانه‌بندی و افشرده (کنسانتره) تحویلی برای گندله‌سازی درون شرکت و افشرده فروشی (کنسانتره‌فروشی) به خارج از شرکت را به حساب درآمد عمومی ردیف 130419 جدول شماره 5 این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نمایند. البته تا سقف شش‌هزار میلیارد ریال از مبالغ واریزی متناسب با میزان دریافتی واریز در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت 90 درصد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و ده درصد سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف معدنی کشور ازطریق ردیف 83-530000 و 123-530000 قرار می‌گیرد تا جهت طرح‌های اکتشافی، طرح‌های پژوهشی کاربردی، زیست‌محیطی و ایجاد زیرساخت‌های معدنی هزینه شود. همچنین مبلغ پانصد میلیارد ریال از درآمد این بند به حساب خزانه معین  استان محل استقرار معدن واریز می‌گردد.
 بهره مالکانه 1500 میلیارد تومانی 
براساس لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال 94، درآمد حاصل از بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن 1500 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. درآمد حاصل از حق انتفاع بهره‌برداری معادن در سال آینده 1300 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
 اعتبار 35 میلیارد دلاری فاینانس 
دولت استفاده دستگاه­های اجرایی و بخش‌های خصوصی و تعاونی با سپردن تضمین‌های لازم به بانک‌های عامل از تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) در سال 94 علاوه بر باقیمانده سهمیه سال‌های قبل را معادل ریالی 35 میلیارد دلار پیشنهاد کرد. در جزئیات لایحه بودجه 94 آمده است: استفاده دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های خصوصی و تعاونی با سپردن تضمین‌های لازم به بانک‌های عامل از تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) در سال 1394 علاوه بر باقی مانده سهمیه سال‌های قبل معادل ریالی سی و پنج میلیارد دلار تعیین می‌گردد تا توسط شورای اقتصاد بر اساس مفاد ماده 82 قانون برنامـه پنجسـاله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به طرح دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست‌محیطی اختصاص یابد. 
تکالیف وزارت نیرو در بودجه 94 
بر اساس لایحه بودجه 94 وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب مبلغ 100 ریال از مشترکین آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند.100‌درصد وجوه دریافتی تا سقف 390 میلیارد ریال از محل حساب مزبور صرفا جهت آبرسانی شرب روستایی اختصاص می‌یابد. اعتبار مزبور بر اساس شاخص کمبود آب شرب سالم بین‌ استان‌های کشور در مقاطع سه ماهه از طریق شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور توزیع می‌شود تا پس از مبادله موافقتنامه بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها و شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی استان‌ها هزینه شود. وجوه فوق به عنوان درآمد شرکت ذیربط محسوب نمی‌شود و مشمول مالیات نمی‌شود. وزارت نیرو موظف است علاوه بر دریافت‌ بهای برق به ازای هر کیلووات ساعت برق فروخته شده، مبلغ 30 ریال به عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکین برق به استثنای مشترکین خانگی روستایی و چاه‌های کشاورزی دریافت کند.
 اختصاص 5 هزار میلیارد ریال به افزایش سرمایه بانک‌ها 
بر اساس لایحه بودجه 94، به دولت اجازه داده شد تا سقف پنج هزار میلیارد ریال وجوه حاصل از واگذاری باقیمانده سهام دولت در بانک‌ها و بیمه‌های مشمول واگذاری مطابق با دستورالعملی که به تصویب وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌رسد، با رعایت سیاست‌های کلی و قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی به افزایش سرمایه بانک‌های دولتی اختصاص یابد. گفتنی است که بودجه شرکت‌ها و بانک 596 هزار میلیارد تومان برای سال آینده پیشنهاد شده است.
 سهم 63 هزار میلیاردی وزارت راه از بودجه 94
دولت سهم وزارت راه و شهرسازی از کل بودجه سال 94 را رقم 63 هزار و 278 میلیارد و 465 میلیون ریال پیشنهاد داده است. دولت در لایحه بودجه سال 94 سهم وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های تابعه را از کل بودجه رقم 63هزار و 278 میلیارد و 465 میلیون ریال پیشنهاد داده است که از این رقم 10هزار و 784 میلیارد و 744 میلیون ریال برای وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته شده است. بنابر پیشنهاد دولت از رقم کل بودجه این وزارتخانه، 789 میلیارد و 500 میلیون ریال برای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، 6 میلیارد و 174 میلیون ریال برای اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، 142 میلیارد و 700 میلیون ریال برای دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی، 30 میلیارد و 481 میلیون ریال برای کمک‌های اعتباری برای تامین مسکن اختصاص می‌یابد. همچنین برای مرکز آموزش هوانوردی و فرودگاهی کشور 87 میلیارد و 540 میلیون ریال، برای شرکت سهامی راه آهن جمهوری اسلامی 6 هزار و 817 میلیارد ریال، برای شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل 27هزار و 271 میلیارد و 838 میلیون ریال، برای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای 10هزار و 933 میلیارد و 933 میلیون ریال، برای شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید یک‌هزار و 219 میلیارد ریال، برای شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران 850 میلیارد ریال، برای سازمان مجری سازمان‌ها و تاسیسات دولتی 4 هزار و345 میلیارد و 455 میلیون ریال و برای سازمان بنادر 100 میلیون ریال پیش‌بینی شده است. براساس این گزارش، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ردیف دیگری از بودجه را به خود اختصاص داده است که براین اساس رقم کل بودجه این سازمان 2هزار و 146 میلیارد و 400 میلیون ریال تعیین شده که از این رقم 2هزار و 136 میلیارد و 400 میلیون ریال برای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و 10 میلیارد ریال برای پژوهشکده سوانح طبیعی بنیاد مسکن پیش‌بینی شده است. همچنین در این لایحه پیش‌بینی شده است که از محل اعتبارات یارانه‌ای برای تخفیف عوارض پروانه، حمایت‌های مالی و تراکم و ایجاد تاسیسات مسکن مهر رقم 2 هزار میلیارد ریال، برای زیرساخت مسکن مهر (سهم دولت) 2 هزار میلیارد ریال، برای یارانه سود تسهیلات مسکن روستایی 200 میلیارد ریال و برای یارانه سود تسهیلات مسکن مهر رقم یکهزار میلیارد ریال اختصاص یابد.
 تراز عملیاتی لایحه بودجه ۹۴ منفی ۴۶ هزار میلیارد تومان
دومین بودجه دولت یازدهم برای سال آینده با بیش از ۴۶ هزار میلیارد تومان کسری بسته شد . جدول درآمدها 119 هزار و 556 میلیارد تومان و هزینه‌ها 166 هزار و 18 میلیارد تومان است. تفاوت درآمدها و هزینه‌ها در بودجه، تراز عملیاتی بودجه را ترسیم می‌کند که با این حساب تراز عملیاتی بودجه سال آینده منفی 46 هزار و 462 میلیارد تومان است. این رقم در بودجه 93/50 هزار میلیارد تومان بود.
۹۳/۰۹/۱۷
امیر هوشنگ شمسائی