دفتر خـدمـات الکترونیکی ساتا شعبه پــاکــدشــــت و منطقه پارچیـن

آدرس: شهرستان پاکدشت - بزرگراه امام رضـــــــا(ع)- میدان مادر- پاساژپارسیــــــــان ط دوم واحد 14-تلفن 021/36016404

دفتر خـدمـات الکترونیکی ساتا شعبه پــاکــدشــــت و منطقه پارچیـن

آدرس: شهرستان پاکدشت - بزرگراه امام رضـــــــا(ع)- میدان مادر- پاساژپارسیــــــــان ط دوم واحد 14-تلفن 021/36016404

نخودفرنگی و این همه خاصیت!

چهارشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۸:۳۴ ب.ظ

 
نخودفرنگی منبع خوب ویتامین C است. این ویتامین خواص آنتی‌اکسیدانی داشته و به سلامت استخوان‌ها، غضروف‌ها، دندان‌ها و لثه‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این ویتامین C باعث جذب بهتر آهن موجود در مواد غذایی شده و به بهبود زخم‌ها کمک زیادی می‌کند. 
 
پروتئین
نخودفرنگی حاوی پروتئین گیاهی است. جوشاندن و پختن نخودفرنگی باعث می‌شود که ارزش غذایی آن بالا رفته و هضم آن ساده‌تر شود. این نخودهای‌تر و تازه به همراه سبزیجات و مواد غذایی دیگری مانند حبوبات، مغزها، غلات و غیره تامین‌کننده پروتئین بدن گیاهخواران خواهد بود. 
 
 
فیبرهای غذایی
نصف فنجان نخودفرنگی پخته شده منبع خوب فیبرهای غذایی است. فیبرها باعث ایجاد احساس سیری می‌شوند و جلوی اشتهای زیاد را می‌گیرند. علاوه بر این با یبوست مقابله کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 را نیز کاهش می‌دهند. 
 
ویتامین‌های B2 و B6
این نخودهای سبز تروتازه منبع خوب ویتامین‌های B2 و B6 هستند که نقش مهمی در سوخت‌وساز کالری‌ها و رساندن انرژی به سلول‌های بدن دارند. همچنین به سوخت‌وساز پروتئین‌ها و اسیدهای چرب و همچنین ساخت گلبول‌های قرمز و حمل اکسیژن  کمک می‌کنند. 
 
آهن
نخودفرنگی پخته‌شده منبع خوب آهن گیاهی محسوب می‌شود. این ماده معدنی برای انتقال اکسیژن و ساخت گلبول‌های قرمز خون نقش مهمی دارد. علاوه بر این آهن در تولید سلول‌های جدید، ترشح هورمون و نروترانسموتورها (ناقل‌های عصبی) شرکت دارد. درست است که آهن در مواد غذایی گیاهی کمتر از حیوانی جذب بدن می‌شود؛ اما بدانید ویتامین C برای افزایش آهن موثر است. 
 
 
منگنز
منگنز مانند کوفاکتور چندین آنزیم عمل می‌کند که به تسریع فرآیندهای متابولیکی کمک می‌کنند. علاوه بر این منگنز در پیشگیری از آسیب‌های پوستی ناشی از تاثیر منفی رادیکال‌های آزاد نقش دارد. خوشبختانه نخودفرنگی یکی از منابع غذایی خوب این ماده مغذی است. 
 
 
مس
نخودفرنگی را یکی از منابع غذایی مس می‌دانند. باید بدانید که مس برای تولید هموگلوبین و کلاژن (پروتئین به کار رفته در ساخت و ترمیم بافت‌ها) نقش دارد. علاوه بر این چندین آنزیم حاوی مس در عملکرد بدن در برابر اثرات منفی رادیکال‌های آزاد نقش مهمی دارند. 
 
ویتامین B1
این ویتامین بخشی از کوآنزیم‌های ضروری برای تولید انرژی از کربوهیدرات‌های مصرفی است. همچنین در انتقال پالس‌های عصبی داخل نورون‌ها و همچنین رشد طبیعی سلول‌های بدن نقش دارد. شما می‌توانید با مصرف این نخودهای تازه پخته شده میزان زیادی ویتامین B1 کسب کنید. 
 
فسفر
فسفر نقش مهمی در ساخت و حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها دارد. فسفر همچنین در رشد و احیای بافت‌های بدن و همچنین حفظ pH خون نقش دارد. شما با مصرف نخودفرنگی و جذب میزان قابل‌توجهی فسفر می‌توانید کمک زیادی به ساخت و حفظ غشاهای سلولی خود بکنید. 
 
منیزیم
این ماده معدنی در رشد استخوان‌ها و ساخت پروتئین‌ها، کنترل عملکرد آنزیم‌ها، انقباض عضلانی، سلامت دندان‌ها و عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارد. منیزیم همچنین در سوخت و‌سازی کالری‌های دریافتی و همچنین نقل و انتقال پالس‌های عصبی شرکت دارد. 
 
روی
مصرف سبزیجات متنوع بهترین و طبیعی‌ترین روش برای تامین مواد مورد نیاز بدن است. نخود فرنگی یکی از تامین‌کننده‌های روی محسوب می‌شود که در درک طعم‌ها، التیام جراحات و رشد جنین تاثیر بسزایی دارد. این عنصر همچنین در کنترل هورمون‌های جنسی و تیروئید نقش دارد. 
 
ویتامین A
نخودفرنگی یکی از بهترین منبع جذب ویتامین A برای خانم‌هاست. این ویتامین در رشد استخوان‌ها و دندان‌ها نقش دارد و برای حفظ سلامت پوست و مقابله با عفونت‌ها لازم است. ویتامین A نقش آنتی‌اکسیدانی دارد و باعث تقویت قوه بینایی می‌شود.

۹۴/۰۲/۲۳
امیر هوشنگ شمسائی