دفتر خـدمـات الکترونیکی ساتا شعبه پــاکــدشــــت و منطقه پارچیـن

آدرس: شهرستان پاکدشت - بزرگراه امام رضـــــــا(ع)- میدان مادر- پاساژپارسیــــــــان ط دوم واحد 14-تلفن 021/36016404

دفتر خـدمـات الکترونیکی ساتا شعبه پــاکــدشــــت و منطقه پارچیـن

آدرس: شهرستان پاکدشت - بزرگراه امام رضـــــــا(ع)- میدان مادر- پاساژپارسیــــــــان ط دوم واحد 14-تلفن 021/36016404

          پیام پیامبر (ص) به انسان‌ها و انسانیت‌ها
محمدرضا حکیمی


عَدلُ ساع[ٍ خیرٌ مِن عباد - سبعین سن[ًٍ، قیامِ لیلِها و صِیامِ نهارِها»: 

یک ساعت،اجرای عدالت، بهتر است از هفتاد سال عبادت، که انسان، 

همه شب ها را نمازبخواند، و همه روزها را روزه بگیرد. «- بحار، ٧٥ / ٣٥٢»


 توضیح‏
 در اینجا - و در این روزگار !... - به برکت سخن فرابزرگ و سعادت‌آفرین

 پیامبر اکرم و اعظم (ص)، که فرمودند: «یک ساعت اجرای عدالت،

 بهتر از ٧٠ سال عبادت است»، توضیحی هشدار‌دهنده می‏آوریم و به

خدا پناه می‏بریم، و از درگاه الهی طلب توفیق می‏کنیم.
 حکومت‏ها - اغلبِ قریب به اتفاق - در مسائلی چند، از جمله،

در مورد عدالت و اجرای آن، با مردم صادقانه برخورد نمی‏کنند

و راست نمی‏گویند؛ بلکه به شکل‌های مختلف: با عبارت‏پردازی و

 اصطلاح‌سازی، توده‌های خلق خدا را، و قشرهای ناآگاه مظلوم 

و محروم را سرگرم می‏کنند!
  ما مردم، شیعه جعفری هستیم، یعنی: چنین ادعایی داریم.

شیعه از قدیم‏ترین روزگاران خویش (که به زمان پیامبر اکرم (ص)

و سال‌های حیات پیامبر (ص) می‏رسد...)، (٤) اساس و تکیه‏گاه و

منبع الهی و استوار خود را، در «شناخت»هایی که یاد می‏شود،

بر قرآن کریم، و تعالیم پیامبر اکرم «ص» و ائمه معصومین (ع) 

نهاده است، یعنی در این شناخت‌ها:
- شناخت توحید دینی و قرآنی،
- شناخت اخلاق دین (تربیت و سلوک فردی و اجتماعی)


- شناخت احکام دین،
- شناخت مسائل قضایی در دین (و ضرورت حفظ حرمت و کرامت

هر انسانی، در دادگاه‌های اسلام، اگر اسلامی است ؟ !)،
- شناخت اصول معیشتی و مقررات اقتصادی (عدالت و قسط)،
- شناخت حریت و آزادی،
- شناخت حماسه و دفاع و...
 تنها و تنها کارشناسان قرآن کریم و آگاهان از محتوای علمی و

عملی قرآن، پیامبر اکرم(ص) و ائمّه معصومین هستند. و بیشترین

تعالیم و احکام دینی و دستورات الهی، از حضرت امام جعفرصادق(ع)

رسیده است، و از این جهت شیعه را «جعفری» می‏گویند، چون

شیعه مدعی این است، که در علم و عمل، تابع و پیرو امام جعفر صادق(ع) است.

اکنون ببینیم، این امام بزرگ و حجت معصوم الهی، در تعریف «عدالت»

چه فرموده‏اند و چه وضعیتی را (در زندگی مردم و سیر اموال و امکانات

در جامعه و اقتصاد و معیشت و چگونگی تصرف در اموال عمومی و

خصوصی و توزیع امکانات در میان همه مردم و...)، «عدالت» دانسته‏اند،

 و جز آن را- بالطبع- فریب و خیانت!
 امام جعفر صادق (ع) می‏فرمایند: «إِنّ النّاس یستغْنُون،

اِذا عُدِل بینهُم (٥) هرگاه در جامعه، عدالت اجرا شود، همه

 بی‏نیاز می‏شوند (و دیگر، انسان محرومی و فقیری، و کمبودداری

و نیازمندی، در همه سطوح و قشرها، و در همه نیازهای گوناگون زندگی،

بر جای نمی‏ماند، و به چشم نمی‏خورد، چه فقر و محرومیت‌های نامریی، و

چه فقر مریی و آشکار) .  در علم «اصول فقه»- با دلایلی عقلی و نقلی-

ثابت شده است که «تکلیف ما لا یُطاق» (یعنی: دستور دادن و تکلیف

 کردن به کاری که عملی نیست)، خلاف عقل است...
 پس، امام معصوم (ع)- که خود، تجسم عقل است و هادی عقلانیِ

انسان‌ها، از جانب خدا است- چیزی را که عملی نیست مطرح نمی‏کند،

و به اقتصاد منهای فقر- اگر عملی نباشد- فرانمی‏خواند...
 واقع این است که اکنون و در این زمان‌ها، و با این عملکردها و مدیریت‌ها...

جوانان وظیفه عقلی و شرعی دارند (یعنی: هم عقل به آنان دستور

 می‏دهد، هم شرع)، که حقایق دین، و سخنان و پیام‌های پیامبر اکرم (ص)

و ائمه معصومین (ع) را یاد بگیرند... و خوب توجه داشته باشند که،

هر ادّعایی، یا هر گونه عملکردی و مدیریتی، دین و دینداری و عمل به

احکام دین نیست؛ اسناد و متون دینی موجود است، یکی همین

حدیث معتبر و شریف که ذکر شد. بیایند و مقایسه کنند!
 چرا حقایق دین و تعالیم معصومین (ع)، مظلوم واقع شوند، چرا ؟ !
 پس، جوانان عزیز، که به عاقبت زندگی می‏اندیشند، و می‏خواهند نگاهبان

مقدسات دینی و اعتقادی (که کمال انسانی و سعادت جاودانی در اینهاست)

باشند، دستورات دین را بیاموزند، و به متون دینی و کتاب‌های معتبر

مراجعه کنند، و دین خدا و دستورات و احکام دین را ملاک قرار دهند...

 و اگر در عملکردها (از هر کس و به هرگونه)، خلافی دیدند، در عقاید

خویش سست نشوند، و رابطه خود را با خدای متعال و معنویت قطع

نکنند، و دنیاگرایی‌ها، یا خلافکاری‌ها، یا اشتباه‌روی‏ها، دین آنان از

 دست‌شان نگیرد... و سرمایه نجات ابدی آنان را تباه نسازد! و از

ابدیّتی آرامش‏بخش محروم‌شان نکند!  که دیگر، بازگشتی و فرصت 

جبرانی نیست...
 انسان مومن، خداپرست، انسان دوست، و عدالت‌گستر... در ابدیّت

آرامش‏بخش، در آنجا، در رواق‌های بلند طاق، در سرودستان‌های

زیبایی‌های جمال الهی... و تجلی‌های رحمانی و رحیمی... و تحقق‌های

تسبیحی و تقدیسی، با سرودخوانان ملکوت، و تسبیح گویان جبروت...

در همارگیی جاودان، سرود می‏خواند... به همراه پاکان و نیاکان و بهترینان...

(و حسُن أولئک رفیقاً)، هماره و هماره... و لذتی روحی و پایدار، از این 

بالاتر، قابل تصور نیست.

۹۳/۱۰/۱۸
امیر هوشنگ شمسائی