رحلت پیامبر رحمت(ص) و شهادت سبط اکبر (ع) و شهادت امام رضا(ع) تسلیت باد
پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) اوست.
قدرشناسی از زحمتهای پیامبر اسلام، دستور آشکار خداوند است.
خداوند در قرآن ازمؤمنان خواسته است مزد رسالت را با محبت اهلبیت
پیامبر(ص) پاسخ دهند. شیعیان با برپایی و شرکت در
مجالس عزاداری پیامبر و خاندان او به این دستور خداوند
عمل میکنند. علت انتخاب این دوماه، شهادت امام سوم شیعیان
در آغاز محرم، بهاسارترفتن خاندان ایشان، شهادت
سه نفر دیگر از فرزندان پیامبر یعنی امامسجاد(ع)،
امام حسن مجتبی(ع) و امامرضا (علیهمالسلام) و
رحلت جانگداز پیامبر مهر و رحمت در پایان ماه صفر است.
پیامبر مهر و محبت در سخنرانیهای زیادی و از جمله در
آخرین حج، اهل بیت را بهعنوان یکی از دو یادگار خود در
جامعه معرفی کردند. قرآن و اهل بیت دو میراث برجایمانده
از پیامبر برای عموم مسلمانان بودند که پیروان آنها به
هدایت میرسند. قرآن منبع سخنان و اعمال پیامبر و اهل بیت،
ادامهدهنده و مفسر سیره پیامبر هستند. به این منظور
علامه طباطبایی درباره حکومت امیرالمؤمنین(ع) میفرماید
«بهواسطه سیرت عادله خود قیافه جذاب سیرت پیغمبر اکرم
را به مردم- خاصه نسل جدید- نشان داد. وی در برابر شوکت
کسرایی و قیصری معاویه در زی فقرا و مانند یکی از
بینواترین مردم زندگی میکرد. وی هرگز دوستان و
خویشاوندان و خاندان خود را بر دیگران مقدم نداشت
و توانگری را به گدایی و نیرومندی را به ناتوانی ترجیح نداد»
(امامعلی از نگاه دانشوران... خلافت پنجساله علی(ع) ص١٣٩).
به نظر میرسد مهمترین علت رنجهای پیامبر و اهلبیت(ع)
تلقی اجتماعی و نه فردگرایانه آنان از اسلام است. پیامبر
فقط سخنان اخلاقی جهت ارتقای اخلاق و رسیدن به آرامش
روحی ارائه نمیکردند. ایشان توسعه سیاسی جامعه،
گسترش عدالت و مساوات را جزء مهمترین برنامههای
خود داشت. البته پیامبر اسلام تنها پیامبری نبود که به
عرصههای اجتماعی پرداخته بود بلکه برخلاف نگاه
مسلط پژوهشگران، پیامبرانی مانند سلیمان، داوود و
حضرت موسی (علیهمالسلام) نیز در رأس حکومت و
قدرت تصمیمگیری اجتماعی حضور داشتند. اهل بیت نیز
بهعنوان ادامهدهنده حیات پیامبر در جامعه در طول
زندگی خود هیچگاه تنها تفسیر عبادی از دین اسلام ارائه
نکردند و در مقابل مشکلات عملی و علمی مسلمانان
بیتوجه نبودند. از جمله دلیلها برای قدردانی از اهل بیت
همین نگاه جامع به دین است. البته بررسی ملاکها و
اصول حکومت نبوی و علوی وظیفه مهم پژوهشگران
و اندیشمندان اسلامی است تا تحریف و سوءاستفاده از
دین در جامعه اتفاق نیفتد. ولی برای همه پژوهشگران
مسلم است که در تلقی پیامبر و اهل بیت از حضور دین در
جامعه، دین وسیله کسب قدرت و حکمرانی بدون پاسخگویی
نیست. ایشان همیشه تلاش کردند با دو اصل اخلاق و
حق، رابطه حاکم و مردم را ترسیم کرده و قدرت
بیپایان را محدود کنند. پیامبر و اهلبیت برای مشارکت
سیاسی، اصول اخلاقیای داشتند که همیشه آنها را رعایت
میکردند و آنقدر بر آنها تأکید داشتند که تبدیل به سیره
و سبک زندگی پیامبر شدند. خدامحوری و غایتمداری،
اصل کرامت و عزت انسان، عدالتمحوری، اصل مهر و
رأفت اسلامی، مشورت و مشارکتپذیری، وفای به عهد
و پیمان و اصل شایستهسالاری و انتخاب شایستگان از آن
جملهاند. (سیره سیاسی پیامبر اعظم (ص)، شریف لکزایی، ص ٥٩).
امیدوارم خداوند، پیامبر و اهل بیت ایشان (علیهمالسلام)
عزاداریها و تعظیم شعائر اسلامی را از مردم ایران قبول کنند.
منبع:روزنامه شرق
علیاکبر گلقندشتی . پژوهشگر