دفتر خـدمـات الکترونیکی ساتا شعبه پــاکــدشــــت و منطقه پارچیـن

آدرس: شهرستان پاکدشت - بزرگراه امام رضـــــــا(ع)- میدان مادر- پاساژپارسیــــــــان ط دوم واحد 14-تلفن 021/36016404

دفتر خـدمـات الکترونیکی ساتا شعبه پــاکــدشــــت و منطقه پارچیـن

آدرس: شهرستان پاکدشت - بزرگراه امام رضـــــــا(ع)- میدان مادر- پاساژپارسیــــــــان ط دوم واحد 14-تلفن 021/36016404

سخنگوی دولت خبر داد

پنجشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۶:۳۳ ق.ظ

ثبت‌نام 73‌میلیون‌نفر برای دریافت یارانه
شرق: پس از گذشت 16 روز از ثبت‌نام متقاضیان دریافت یارانه، روز گذشته بنا بر اظهارات محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت دو‌میلیون‌و 400هزار نفر یعنی سه‌درصد از مردم جامعه از دریافت یارانه 45هزارو500 تومانی انصراف دادند. با توجه به اینکه دولت اعلام کرده به همه 73‌میلیون‌نفر درخواست‌کننده، یارانه اردیبهشت‌ماه تعلق می‌گیرد؛ بنابراین سه‌هزارو321میلیاردتومان در این ماه یارانه پرداخت خواهد شد. در صورتی که دولت در نظر نداشته باشد هیچ‌یک از متقاضیان را حذف کند تا پایان سال باید دولت بالغ بر 36هزارو536میلیاردتومان یارانه دیگر به جز یارانه پرداخت‌شده در فروردین ماه، به‌حساب سرپرستان خانوار واریز کند. دولت در بودجه 93، حدود 64هزارمیلیاردتومان یارانه پرداختی در نظر گرفته است که این رقم پس از کسر سهم تولید، اشتغال و درمان عددی برابر با 44هزارمیلیاردتومان بابت پرداخت نقدی به مردم برآورد می‌شود. به عبارت ساده یارانه 73‌میلیون‌نفر از یارانه پیش‌بینی‌شده در بودجه حدود چهار‌هزار‌میلیارد‌تومان کمتر خواهد بود. این رقم در مقایسه با درآمد حاصل از قیمت حامل‌های انرژی در سال گذشته که 28‌هزار‌میلیارد‌تومان محاسبه شده است؛ 12‌هزار‌میلیارد‌تومان بیشتر بوده که پیش‌بینی می‌شود با افزایش قیمت حامل‌ها در سال‌جاری این میزان کسری برای پرداخت یارانه نقدی جبران شود. به مفهوم ساده‌تر امسال درآمدهای دولت از محل افزایش قیمت حامل‌ها با میزان یارانه‌ای که دولت مکلف است به حساب سرپرستان خانوار واریز کند برابر خواهد بود. اما دولت برای پرداخت 20‌هزار‌میلیارد‌ریال یارانه‌ای که برای بخش‌های مختلف از جمله تولید، حمل و نقل، بهداشت، درمان و... در نظر گرفته است باید از روش‌های دیگری بهره جوید.
مزایای طرح انصراف از یارانه
تبلیغات گسترده‌ای که برای حذف تعداد دریافت‌کنندگان یارانه از اواخر سال گذشته انجام شد اگرچه نتیجه سه درصدی برای دولت به همراه آورد اما این اتفاق دربرگیرنده چند مزیت برای دولت بود. نخست آنکه تعداد یارانه‌بگیران که تا فروردین امسال به رقمی بالاتر از جمعیت کشور می‌رسید در نتیجه اجرای این طرح دست‌کم واقعی‌تر و نزدیک به جمعیت کنونی کشور شد. دومین عایدی این طرح آن است که در پی تبلیغات صورت‌گرفته مردم انتظار دریافت ارقامی بالاتر از 45‌هزار و 500تومان را دیگر از دولت ندارند و سوم اینکه نسبت حجم یارانه نقدی به سقف بودجه 93 در مقایسه با قبل کاهش یافته است. به عبارت ساده‌تر در حالی که در سال شروع، 42‌هزار‌میلیارد‌تومان یارانه نقدی در مقابل صد‌هزار‌میلیارد‌تومان بودجه عمومی در نظر گرفته شده بود امسال حدود 40‌هزار‌میلیارد‌تومان یارانه در مقابل 220‌هزار‌میلیارد‌تومان بودجه عمومی قرار است پرداخت شود.
با این حال دولت معتقد است برای تحقق بودجه 93 و دادن سهم تولید و سایر بخش‌ها نیازمند انصراف تعداد بیشتری از مردم یا افزایش بودجه هستیم.
1200‌میلیارد‌تومان به درآمد دولت اضافه شد
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت به سهم بخش‌های مختلف از یارانه اشاره کرد و گفت: امسال پنج‌هزارو 400‌میلیارد‌تومان برای بخش تولید، اشتغال و حمل‌ونقل، چهار‌هزارو 800‌میلیارد‌تومان برای حوزه سلامت و بیمه و دو‌هزارو 400‌میلیارد‌تومان نیز برای امنیت غذایی اقشار کم‌درآمد پیش‌بینی شده است. وی با اعلام اینکه دو‌میلیون‌و 400‌هزار نفر برای یارانه ثبت‌نام نکرده‌اند و حدود 73‌میلیون‌نفر نیز خواهان دریافت یارانه نقدی بوده‌اند، اظهار کرد: با این رقم انصراف، 1200‌میلیارد‌تومان به درآمد دولت اضافه شد. سخنگوی دولت همچنین گفت: برای کسانی که ثبت‌نام نکرده‌اند تسهیلات خاصی در نظر می‌گیریم و به همه کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند در اردیبهشت نیز یارانه پرداخت می‌کنیم.
آمار انصرافی‌ها
مطابق با نظرسنجی‌ها بود
جانشین رییس ستاد هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت: تعداد انصراف‌دهندگان از دریافت یارانه همان میزانی است که هم در نظرسنجی‌ها و هم در بررسی‌های کارشناسانه از قبل مطرح بود و تفاوت چندانی با پیش‌بینی‌ها ندارد.
محمد شریعتمداری متذکر شد: ارسال و عدم ارسال پیامک‌های کدرهگیری در فرآیند ثبت‌نام یارانه‌ها برای متقاضیان ملاک نبوده است.
او توضیح داد: در فرآیند ثبت‌نام پس از تکمیل فرم اگر عبارت «ثبت‌نام با موفقیت انجام شده است» نمایش داده شده باشد، ثبت انجام شده است. جانشین رییس ستاد هدفمندی یارانه‌ها گفت: یک‌درصد از کسانی که برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده‌اند، درآمد بالای دو‌میلیون‌و 500‌هزارتومان دارند. وی افزود: طی 10 روز مهلت ثبت‌نام برای دریافت یارانه، 30‌هزار نفر از کسانی که ابتدا ثبت‌نام کردند، انصراف دادند.
معاون اجرایی رییس‌جمهوری اظهار کرد 85درصد مردم از طریق دسترسی به اینترنت برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده‌اند که حاکی از ضریب بالای نفوذ اینترنت در کشور است.

ریشه دیرپای عدم انصراف
علی قنبری-کارشناس اقتصادی

آمار پایین انصراف‌‌دهندگان از دریافت یارانه نقدی ناشی از انتظارات ایجادشده نزد مردم در دولت قبل است. این انتظارات سبب شد با وجود تبلیغات گسترده دولت تنها 4/2‌میلیون‌نفر از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند. باید برای مردم توضیح داده می‌شد که اثرات پرداخت این حجم از یارانه به صورت نقدی واریز آن به حساب خانوار چه حجمی از تبعات منفی در اقتصاد کشور خواهد داشت که نهایتا گریبان خود مردم را خواهد گرفت. شاید مردم بر این امر واقف نباشند که تورم 40درصدی، افزایش بیکاری‌ها و رکود تولید در نتیجه چنین سیاست‌های نادرستی در یکی، دو سال گذشته اتفاق افتاده است. تصمیمات نادرست اقتصادی که افت رشد اقتصادی کشور به منفی 8/5درصد را موجب شد، عواقب سنگینی دارد که آثار منفی آن در کوتاه‌مدت برطرف نمی‌شود. اما در مقابل این تصمیمات ناصحیح، بخشی از مردم نیز به‌دلیل عدم اطلاع‌رسانی صحیح و با وجود داشتن درآمد مکفی خود را محق دریافت یارانه دانستند و این مبلغ را بخشی از درآمدهای نفتی کشور دیدند که باید سهم آنان نیز در آن لحاظ شود.
در شرایط موجود به‌نظر می‌رسد دولت باید منافع ملی را بر سایر مسایل اولویت دهد و بخشی از ثبت‌نام‌کنندگان را که درآمدهایی کافی برای گذران زندگی دارند را از فهرست متقاضیان حذف کند. دولت می‌تواند از دو مسیر یعنی شناخت افراد ضعیف به لحاظ درآمدی از طریق سازمان‌های حمایتی یا شناخت پردرآمدها از طریق سازمان‌های مالیاتی و املاک کشور نسبت به اصلاح فهرست متقاضیان اقدام کند. در این راه نیز گفت‌وگوی شفاف با مردم می‌تواند چاره‌ساز باشد. مردم اگر به خوبی متوجه می‌شدند انصراف از دریافت یارانه می‌تواند دست دولت را برای ایجاد ثبات بیشتر قیمت‌ها باز بگذارد، خواهان انصراف می‌شدند.
۹۳/۰۲/۰۴
امیر هوشنگ شمسائی