دنیای دیجیتال
عصرایران؛ محمد مهدی حیدرپور - بخش سلامت و خدمات درمانی نسبت به حوزه های دیگر فشار کامل برای بهره مندی از فناوری دیجیتال را تاکنون حس نکرده است. در شرایطی که فعالیت های روزانه مانند خرید و عملیات های بانکی حضور پر رنگی در فضای آنلاین دارند، اکثر مشاوره ها و جریان های پزشکی و درمانی همچنان در بیمارستان ها و با حضور پزشکان صورت می گیرند.
به گزارش "گروه علم و فناوری" عصرایران، بیماران به طور معمول پس از ظهور و پیشرفت نشانه های شرایط بد سلامت به پزشک مراجعه کرده و اغلب به شیوه هایی پر هزینه تحت درمان قرار می گیرند. آیا قرار است این شرایط تغییر کند؟ بی تردید این تغییر به سرعت صورت نخواهد گرفت. خدمات درمانی صنعتی با حرکت کند محسوب می شود که چرخه های توسعه داروسازی در آن 10 تا 15 سال زمان می برد و انجام اصلاحات در سیستم های خدمات درمانی که از نظر سیاسی بسیار حساس هستند، دشوار است. البته محافظه کار بودن حرفه پزشکی را نیز نباید نادیده گرفت.
اما در بلند مدت تغییرات اجتناب ناپذیر به نظر می رسند زیرا روند افزایش سن جمعیت جهان بودجه های سلامت و درمان را زیر فشار قرار می دهد. برای نخستین بار در تاریخ، تعداد افراد بالای 65 سال به زودی از افراد زیر پنج سال در جهان پیشی خواهد گرفت و روند پیری به واسطه گسترش در اقتصادهای صنعتی شده نوظهور مانند چین و برزیل تسریع می شود. هر چه بر تعداد افراد پیر افزوده می شود شاهد بیماری بیشتر و هزینه های درمانی بالاتر هستیم. در دنیای واقعی و از آن جایی که دولت ها و شرکت های بیمه برای افزایش منابع محدود تقلا می کنند این می تواند به معنای سهمیه بندی درمان و فشار بر قیمت داروها، دستگاه های پزشکی و خدمات باشد.
برای حل این شرایط بغرنج چه می توان کرد؟ در پاسخ به این پرسش تقریبا همگان با "نوآوری" موافق هستند. از توسعه و تولید دارو تا تشخیص بیماری، روش هایی جدید مدیریت بهداشت و سلامت عمومی مورد نیاز است. به گفته "ژوزف خیمنز" مدیر شرکت داروسازی نوارتیس، ما طی یک دهه آینده تغییراتی را تجربه خواهیم کرد که پیشرفت های اخیر در برابر آن ناچیز به نظر می رسند.
سیستم های خدمات درمانی در سراسر جهان زیر فشار بیشتر برای یافتن روش هایی به منظور بهبود بازده سلامت و کاهش هزینه ها هستند. در قلب چشم انداز خدمات درمانی کارآمدتر "فناوری دیجیتال" قرار گرفته است. پیشرفت های صورت گرفته - از حسگرهای پوشیدنی که داده های همزمان سلامت فرد را ارائه می کنند تا توانایی توالی ژنوم یک فرد طی 24 ساعت با هزینه یک هزار دلاری - چشم انداز شرایط سلامت فردی و امکان تشخیص زودتر و ارائه درمان هدفمند در زمان بیماری روشن به نظر می رسد.
امروزه دامنه گسترده ای از گجت های پوشیدنی و اپلیکیشن های سلامت در دسترس هستند که می توان از آنها برای نظارت بر هر چیزی از فشار خون تا الگوهای خواب استفاده کرد. در حقیقت، این دستگاه ها آغاز تغییری مهم به سوی بیمارانی آگاهتر که نظارت بیشتری بر سلامت خود دارند را نوید می دهند. می توان گفت ما در مسیر یک انقلاب خدمات درمانی قرار داریم که بیمار در مرکز آن قرار خواهد داشت. در همین راستا، دروازه ورود به خدمات درمانی و مراقبت های بهداشتی نه پزشکان بلکه "موبایل هوشمند" خواهد بود.
در آینده بیماران به مشاوره و درمان منفعل پزشکان متکی نبوده و به داشبورد دیجیتال داده های پزشکی خود دسترسی خواهند داشت. البته برخی نگران هستند این شرایط موجب شکل گیری مالیخولیای گسترده شود و مردم به طور مداوم با موبایل هوشمند خود درباره نشانه های بیماری مشاوره کنند. اما معتقدان به "سلامت الکترونیک" بر بیشتر بودن مزایای آن نسبت به معایب تاکید دارند.
با این وجود، همچنان بین فناوری سلامت با تمرکز بر مصرف کننده مشابه گجت هایی که توسط گوگل، اپل و یا سامسونگ ارائه شده اند و یک ابزار پزشکی واقعی برای نظارت بر شرایط بیمار در راستای دستیابی به نتایجی جدی و تاثیرگذار شکاف وجود دارد. از این رو، همگرایی بین شرکت های فعال در زمینه محصولات مصرفی و شرکت های فعال در زمینه خدمات درمانی در شکل گیری آینده خدمات درمانی نقشی کلیدی ایفا می کند.
فناوری دیجیتال وعده کمک به توسعه دارو از طریق فراهم کردن امکان نظرسنجی ها و تجزیه و تحلیل های همزمان از جمعیت بزرگ بیماران در نقاط مختلف جهان را می دهد. این مساله روش های جدیدی را برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی داروها ارائه می کند. در بلند مدت، این شرایط می تواند هزینه چند میلیارد دلاری توسعه دارو را کاهش دهد.