دفتر خـدمـات الکترونیکی ساتا شعبه پــاکــدشــــت و منطقه پارچیـن

آدرس: شهرستان پاکدشت - بزرگراه امام رضـــــــا(ع)- میدان مادر- پاساژپارسیــــــــان ط دوم واحد 14-تلفن 021/36016404

دفتر خـدمـات الکترونیکی ساتا شعبه پــاکــدشــــت و منطقه پارچیـن

آدرس: شهرستان پاکدشت - بزرگراه امام رضـــــــا(ع)- میدان مادر- پاساژپارسیــــــــان ط دوم واحد 14-تلفن 021/36016404

اقتصاد > تجاری - مالی - رئیـس‌کــل سـازمـان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرد: خرید و فروش سهام عدالت، دست‌کم تا پایان سال ۱۳۹۵، به هیچ وجه وجاهت قانونی ندارد.

میرعلی اشرف پوری حسینی دیروز در جریان یک نشست خبری که در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، افزود: از نظر ما، هر امضایی در این ارتباط، حتی اگر در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد و هر مبلغی که در اینگونه معاملات رد و بدل شود، فاقد ارزش قانونی است و سازمان خصوصی‌سازی‌ در نهایت، سهام عدالت را صرفا به فردی که سهام به نام وی ثبت شده واگذار خواهد کرد. پوری‌حسینی گفت: برای سازمان خصوصی‌سازی و از نظر قانون فقط کسانی که نامشان در سایت سازمان خصوصی‌سازی ثبت‌ شده، در زمره مشمولان سهام عدالت به شمار می‌روند.

رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی‌ از تعیین تکلیف سهام عدالت در نیمه‌دوم سال95 خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، مقرر شده به مشمولان سهام عدالت 6‌ماه فرصت بدهیم تا از محل آورده‌های خودشان، مانده بدهی‌هایشان را پرداخت کنند.

او با بیان اینکه، پرونده سهام عدالت با اتمام دوره 10ساله در سال 1395بسته می‌شود، گفت: شرکت‌های مشمول موظف هستند تا تیرماه سال آینده صورت‌های مالی خود را تصویب و در اختیار سازمان قرار دهند. تا مردادماه نیز سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر را محاسبه می‌کنیم، همچنین اوایل مهرماه سال 1395میزان سود قابل‌واگذاری را به خزانه واریز و میزان سهام عدالت قابل آزادسازی را اعلام خواهیم کرد. سهامداران درصورت تمایل می‌توانند از محل آورده نقدی، الباقی مبلغ 10میلیون ریال را به خزانه بپردازند و در نهایت مانده بدهی خود را در یک فرصت شش‌ماهه پرداخت کنند.

  • سرمایه‌گذاران خارجی در مزایده‌ها

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ از برنامه‌ریزی برای فروش سهام دولتی به سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد و گفت: انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران خارجی در چند‌ماه آینده در مزایده‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ شرکت کنند. پوری‌حسینی افزود: در طول 14سالی که از عمر خصوصی‌سازی‌ در ایران می‌گذرد حتی حضور یک سرمایه‌گذار خارجی را تجربه نکرده‌ایم اما با توجه به رویکردی که در ماه‌های اخیر پیش آمده، امکان حضور سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شده است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ با اشاره به نتایج سفر اخیرش به ژاپن گفت: در این سفر در 2نشست فعالان بخش خصوصی ژاپن حضور یافتیم و درباره شرکت‌های قابل واگذاری ایرانی توضیحاتی ارائه دادیم. به‌نظر می‌رسد بخش خصوصی ژاپن علاقه‌مند است در بازار ایران نقش قوی‌تری داشته باشد.

پوری‌حسینی افزود: البته این نوع تعاملات را با همه کشورها داریم و هم اینک 3 هیأت عالی‌رتبه از کشورهای ایتالیا، قزاقستان و یونان در تهران حضور دارند و هیأت‌های دیگری نیز به تهران سفر خواهند کرد که با همه آنها درباره واگذاری شرکت‌های دولتی و شرایط آن مذاکره خواهیم کرد. پوری‌حسینی افزود: البته بیشتر خارجی‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری مستقیم و به‌اصطلاح کار از ابتدا هستند.

  • احتمال تجدیدنظر در واگذاری سرخابی‌ها

رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی‌ از احتمال تجدیدنظر هیأت وزیران در واگذاری سرخابی‌ها خبر داد و گفت: واگذاری سرخابی‌ها طبق مصوبه هیأت وزیران فعلا منتفی شده و این 2باشگاه مشمول قاعده مؤسسات فرهنگی شده‌اند اما باتوجه به مکاتبات و مذاکراتی که انجام شده و من از آنها خبر دارم، معتقدم احتمال اینکه هیأت وزیران در مصوبه‌ خود تجدیدنظر کند، وجود دارد.

او افزود: به محض اصلاح مصوبه هیأت وزیران، سازمان خصوصی‌سازی‌ فرایند واگذاری سهام این 2باشگاه را آغاز خواهد کرد. او در پاسخ به درخواست معاون وزیر تعاون مبنی بر واگذاری این 2باشگاه به تعاونی‌ها گفت: از هر تلاشی برای ایجاد تعاونی‌هایی که توانایی شرکت در مزایده واگذاری سرخابی‌ها را داشته باشند، استقبال می‌کنیم. اما اینکه تصور شود سهام سرخابی‌ها را می‌توان بدون مزایده و درقالب مذاکره به کسی واگذار کرد، درست نیست.

۹۴/۱۱/۲۰
امیر هوشنگ شمسائی