دفتر خـدمـات الکترونیکی ساتا شعبه پــاکــدشــــت و منطقه پارچیـن

آدرس: شهرستان پاکدشت - بزرگراه امام رضـــــــا(ع)- میدان مادر- پاساژپارسیــــــــان ط دوم واحد 14-تلفن 021/36016404

دفتر خـدمـات الکترونیکی ساتا شعبه پــاکــدشــــت و منطقه پارچیـن

آدرس: شهرستان پاکدشت - بزرگراه امام رضـــــــا(ع)- میدان مادر- پاساژپارسیــــــــان ط دوم واحد 14-تلفن 021/36016404

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن اعلام اینکه از اول شهریورماه امسال کلیه امور ایثارگرانی که بیمه و درمان‌شان به دستگاه‌ متبوع رفته بود، طبق قانون به بنیاد شهید بازگشت، گفت: 254 دستگاه از جمله آموزش و پرورش مشمول این قانون هستند و فرهنگیان ایثارگر می‌توانند به بنیاد شهید مراجعه کنند.

به گزارش سلام خبر، سردار محسن انصاری در صد و سی و ششمین جلسه شورای مشاوران وزرا در امور ایثارگران با بیان اینکه اگر در تئوری معتقدیم که آموزش و پرورش وظیفه مجاهدت پروری و ترویج فرهنگ ایثار را دارد در عمل نیز می‌بینیم که این وزارتخانه 36 هزار دانش آموز و 5000 معلم شهید را تقدیم این انقلاب کرده است و اکنون بیش از 130 هزار ایثارگر را در مجموعه خود دارد.

وی ادامه داد: مدیریت آموزش و پرورش راه را در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی برای رزمندگان باز گذاشت و خود در این امر نقش داشت.

وی افزود: اگر روحیه و تفکرات ایثارگری در دوران مدرسه خوب شکل بگیرد نوجوانان و جوانان ما می‌توانند در دانشگاه و سپس در بازار کار به عنوان کسی که جامعه ایثارگری و راه و اهداف شهدا را می‌شناسد در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت موثر واقع شود.

انصاری در ادامه به وضعیت اجرای قانون جامع ایثارگران پرداخت و گفت: قانون جامع ایثارگران قرار بود چهار سال به صورت آزمایشی اجرا شود اما رئیس جمهور دستور داد که در سال 93 به صورت رسمی اجرایی شود.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه در همین راستا شورایی در بنیاد شهید تشکیل دادیم گفت: این قانون که 77 ماده دارد را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد. بخش نخست موادی است که نیاز به آیین نامه ندارد و بار مالی به دولت تحمیل نمی‌کند. بخش دوم موادی است که نیازمند آیین نامه بوده و بخش سوم موادی هستند که بار مالی دارد.

انصاری افزود: در خصوص تدوین آیین نامه‌های اجرایی تیرماه امسال، 21 آیین نامه تهیه و به کمیسیون اجتماعی دولت ارسال شد اما نیازمند بررسی‌های مجددی بود و اکنون این جلسات برای قطعی کردن آیین نامه‌ها در حال برگزاری است و باید در دولت به تصویب برسد.

60 درصد قانون جامع ایثارگران اجرایی و مابقی منوط به تصویب آیین نامه‌ها و تعیین بار مالی است

وی با بیان اینکه آن بخش از مواد قانون جامع ایثارگران که نیاز به آیین نامه نداشتند به صورت کامل به اجرا درآمدند گفت: به عنوان مثال حدود 12 ماده که مربوط به امر بهداشت و درمان بوده است در حال اجرا هستند. در واقع می‌توان گفت از لحاظ کمی 60 تا 65 درصد قانون جامع ایثارگران به اجرا درآمده است و مابقی منوط به تصویب آیین نامه‌ها و تعیین بار مالی در مجلس است.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه البته اجرای قانون جامع به طور کامل بر عهده بنیاد شهید نیست و سایر دستگاه‌ها نیز مجری آن هستند، گفت: به عنوان مثال در هر دستگاهی که یک ایثارگر بازنشسته می‌شود فرزند وی در صورت سهمیه جذب می‌شود. یکی دیگر از اقداماتی که انجام شده این است که ما اکنون احکام بسیجیان را که دستگاه ندارند همانند کادر نیروهای مسلح صادر می‌کنیم تا پایه حقوقی سال 94 آنها بشود و از نظر بودجه‌ای نیز فشاری به ما وارد نشود.

انصاری ضمن اعلام این خبر که از اول شهریور ماه سال 93 کلیه ایثارگرانی که بیمه و درمان آنها به دستگاه خودشان واگذار شده بود، طبق قانون به بنیاد شهید بازگشت، عنوان کرد: با بیمه عقد قرارداد کردیم تا این گروه را تحت پوشش قرار دهیم.

وی افزود: معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری حدود 254 دستگاه از جمله آموزش و پرورش را به ما اعلام کرده تا بتوانیم ایثارگران این مجموعه‌ها را تحت پوشش ببریم که می‌تواند به ما مراجعه کند.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در ادامه با تاکید بر اینکه برای تقلیل ساعت کار همسران شهدا نیز نیازمند آیین نامه هستیم، بر ضرورت ارتقای جایگاه ایثارگران در برنامه ششم توسعه تاکید کرد.

منبع: ایسنا
۹۳/۰۸/۲۷
امیر هوشنگ شمسائی