دفتر خـدمـات الکترونیکی ساتا شعبه پــاکــدشــــت و منطقه پارچیـن

آدرس: شهرستان پاکدشت - بزرگراه امام رضـــــــا(ع)- میدان مادر- پاساژپارسیــــــــان ط دوم واحد 14-تلفن 021/36016404

دفتر خـدمـات الکترونیکی ساتا شعبه پــاکــدشــــت و منطقه پارچیـن

آدرس: شهرستان پاکدشت - بزرگراه امام رضـــــــا(ع)- میدان مادر- پاساژپارسیــــــــان ط دوم واحد 14-تلفن 021/36016404

افزایش حقوق در سال 95

سه شنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۴، ۰۶:۳۵ ق.ظ
افزایش 24 درصدی حقوق بازنشستگان 
 

 

«اکثریت بازنشستگان حقوق 750 هزار تا یک و نیم میلیون تومانی را دریافت می‌کنند که بسیار ناچیز است، لذا متوسط افزایش حقوق آنها را حدود 20 تا 24 درصد دیده‌ایم که برای ایجاد عدالت، هرقدر که به سمت 750 هزار تومان پیش رود این افزایش حقوق بیشتر و هر چقدر به سمت یک و نیم میلیون تومان برود، کمتر می‌شود.» رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشوردر حالی در اظهارنظرات جدید خود وعده افزایش حقوق بازنشستگان کمی بیشتر از نرخ تورم را داده است که افزایش نامتناسب حقوق در سال‌های گذشته چه برای بازنشستگان، چه کارگران و چه کارمندان باعث ایجاد شکافی در زمینه دستمزد و هزینه شهروندان شده است. حداقل حقوق در ایران امسال 712 هزار تومان بود و پیش بینی می‌شود اگر بر مبنای نرخ تورم حقوق‌ها افزایش یابد، این میزان حداکثر به 800 هزار تومان برسد. این در حالی است که هزینه یک خانواده چهار نفری چه در شهر و چه در روستا بیشتر از دو میلیون تومان در ماه است. در دولت یازدهم مسئولان وعده می‌دهند که این شکاف را به مرور کم کنند و هر چند امسال اعلام می‌شود حداقل حقوق به میزان تورم رشد می‌یابد، اما آنطور که سخنگوی دولت اعلام کرده است درباره بازنشستگان میزان افزایش حقوق کمی بیشتر پیش بینی شده است. اظهارات محمد باقر نوبخت تنها محدود به مساله حقوق‌ها نبود. به گزارش ایرنا، او همچنین درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال 95 گفت: اگرچه ظرفیت قانونی برای افزایش قیمت برخی حامل‌های انرژی وجود دارد اما دولت تصمیم به افزایش بهای حامل‌های انرژی برای سال آینده ندارد.

رشد 5 درصدی اقتصاد

نوبخت با اشاره به اینکه مدل‌های اقتصادسنجی ما، رشد پنج درصدی را برای سال آینده پیش بینی کرده‌اند، تصریح کرد: ما برای اینکه بتوانیم به این رشد دست بیابیم، دو محل را برای افزایش رشد اقتصادی در نظر گرفتیم که یک بخش را خود دولت انجام می‌دهد و بر این اساس ما بیش از 200 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از سوی دولت و شرکت‌های دولتی انجام می‌دهیم که از این مبلغ حدود 100 هزار میلیارد تومان را دولت در طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری می‌کند و 142 هزار میلیارد تومان نیز شرکت‌های دولتی در طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌گذاری یا طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری خواهند کرد. سخنگوی دولت ادامه داد: متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل تحریم، ما نمی‌توانستیم سرمایه‌گذاری داشته باشیم اما سال آینده این سرمایه‌گذاری‌ها انجام خواهند شد، ضمن اینکه ما هم‌اکنون با استقبال فراوانی از سوی شرکت‌های خارجی مواجه هستیم که اگر منابع این شرکت‌ها را به منابع خود در داخل کشور اضافه کنیم، سرمایه‌گذاری‌های وسیعی در جای جای کشور در سال 95 انجام خواهد شد.

افزایش درآمد‌های مالیاتی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در ادامه و در تشریح سیاست‌های مالیاتی سال 95 نیز گفت: درآمدهای مالیاتی ما شامل مالیات‌های مستقیم، ارزش افزوده و حقوق گمرکی است که در سال جاری این درآمدها در قانون بودجه 88 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که ما این رقم را برای سال 95 حدود 100 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم. نوبخت ادامه داد: با توجه به اینکه ما نرخ تورم را حدود 11 درصد و رشد اقتصادی را پنج درصد در نظر گرفته‌ایم، افزایش درآمدهای مالیاتی در سال آینده حدود 16 درصد می‌شود که در کل رقم بالایی نیست. معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه پایه مالیاتی در سال آینده گسترش پیدا می‌کند، افزود: باید تلاش کنیم معافیت‌های مالیاتی لغو تا به کسبه کمتر فشار وارد شود و آن بخش قابل توجهی که در حال حاضر مالیات نمی‌دهند برای سال 95 وارد این عرصه شوند. سخنگوی دولت با اشاره به اینکه دولت به هیچ‌وجه موافق نیست کسانی که در حال حاضر مالیات می‌دهند، سهم مالیات‌های آنها بالاتر رود و فشار بیشتری به آنها وارد شود، گفت: در نظر داریم بخش‌هایی که اکنون به صورت منظم اعم از شرکت‌های دولتی، غیردولتی، واحدهای تولیدی، کسبه و کارمندان که مالیات پرداخت می‌کنند به هیچ‌وجه در سال آینده نرخ مالیاتی آنها افزایش پیدا نکند. نوبخت در ادامه درباره بحث اشتغال در سال 95 و اینکه در سال آینده چه تعداد شغل ایجاد خواهد شد نیز گفت: در حال حاضر نرخ بیکاری 7/10 درصد است و ان شاءا... مشکل بیکاری رفع خواهد شد و پیش بینی ما نیز این است که در سال 95 برای حدود 850 تا 900 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کنیم. معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: همچنین برای سال آینده 34 هزار و 500 نفر را از میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی استخدام خواهیم کرد.

بدهی دولت به بانک‌ها

او در ادامه درباره موضوع بدهی‌های دولت و اینکه بخشی از این بدهی‌ها به نظام بانکی است، گفت: بدهی دولت به بانک‌ها 64 هزار میلیارد تومان است. نوبخت همچنین با اشاره به اینکه سه هزار میلیارد تومان طرح عمرانی را از بخش دولتی به بخش غیردولتی واگذار خواهیم کرد، ادامه داد: بخش قابل توجهی از بدهی پیمانکاران را امسال پرداخت خواهیم کرد و هشت هزار میلیارد تومان اوراق باقی مانده است که به پیمانکاران برای تسویه خواهیم داد. معاون رئیس جمهوری در ادامه با تاکید بر اینکه در سال 95 حدود 60 هزار میلیارد تومان طرح عمرانی طراحی شده است، افزود: در سال 94 باید 50 هزار میلیارد تومان طرح عمرانی به پایان برسد. نوبخت همچنین درباره حقوق بازنشستگان و کارمندان در بودجه سال 95 نیز گفت: طبق قانون باید به اندازه تورم حقوق افزایش یابد. بنابراین 12 درصد حقوق کارکنان دولت برای سال 95 افزایش می‌یابد.

منبع:آرمان

۹۴/۱۰/۲۹
امیر هوشنگ شمسائی