دفتر خـدمـات الکترونیکی ساتا شعبه پــاکــدشــــت و منطقه پارچیـن

آدرس: شهرستان پاکدشت - بزرگراه امام رضـــــــا(ع)- میدان مادر- پاساژپارسیــــــــان ط دوم واحد 14-تلفن 021/36016404

دفتر خـدمـات الکترونیکی ساتا شعبه پــاکــدشــــت و منطقه پارچیـن

آدرس: شهرستان پاکدشت - بزرگراه امام رضـــــــا(ع)- میدان مادر- پاساژپارسیــــــــان ط دوم واحد 14-تلفن 021/36016404

ادامه حذف یارانه بگیران ثروتمند

يكشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۰۵ ب.ظ
آیا این گام تازه یارانه‌ای دولت است؟ یارانه خرداد ماه در حالی به حساب یارانه بگیران هنوز واریز نشده است که دولت در دو ماه پیش از این گام‌هایی عملی برای سامان‌دهی وضعیت یارانه‌ها در کشور برداشته است.

به گزارش «اعتماد»، پس از آنکه دولت در قالب لایحه بودجه سال جاری از سوی مجلس مکلف شد نسبت به کاهش شش میلیون نفری تعداد یارانه‌بگیران اقدام کند، در فروردین ماه نسبت به حذف یارانه برخی برخورداران اقدام کرد. گام اول دولت در نخستین ماه سال در ماه‌های بعدی نیز تداوم یافت و از این رو تاخیر در واریز یارانه‌های نقدی در خرداد ماه این گزینه را تقویت کرد که دولت برای خرداد ماه شرایط تازه‌ای را پیش روی یارانه بگیران قرار داده است.

اکبر ایزدی، رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها که در ماه‌های اخیر کمتر حاضر به توضیح درباره سیاست‌های دولت در این حوزه شده است این‌بار پس از تاخیر در واریز یارانه‌های نقدی گفته است یارانه نقدی خرداد ظرف دو یا سه روز آینده تعیین تکلیف می‌شود.

پیش از این غالبا یارانه‌های نقدی در روزهای ٢٢ یا ٢٣ خرداد ماه به حساب یارانه بگیران واریز می‌شد اما در خرداد ماه، درست دو ماه بعد از قطع یارانه بخشی از جمعیتی که به اعلام و تشخیص دولت برخوردار تلقی می‌شوند، یارانه‌ها واریز نشده است. بر اساس این گزارش تا لحظه تنظیم خبر سازمان هدفمندی یارانه‌ها هیچ اطلاعیه‌ای درخصوص واریز یارانه‌های نقدی صادر نکرده است و همین امر می‌تواند نشان‌دهنده اتخاذ سیاست‌های تازه در این حوزه باشد.

اعلام موضع ایزدی، رییس سازمان هدفمندی مبنی بر اینکه یارانه‌ها در دو، سه روز آتی تعیین تکلیف می‌شوند خود گواه رایزنی‌ها و تصمیم‌گیری‌های تازه در این حوزه است.

گام پسابنزین

تاخیر در واریز یارانه نقدی خردادماه، سه هفته پس از تاخیر در واریز بنزین سهمیه‌ای اتفاق افتاده است. اوایل خرداد ماه دولت پس از آنکه سهمیه ٦٠ لیتری بنزین را برای دارندگان خودرو واریز نکرد، سیاست تازه خود را برای تک نرخی کردن بنزین اعلام کرد. تکرار این اتفاق در خصوص یارانه‌های نقدی برخی شبهات را ایجاد کرده که آیا قرار است تصمیم حذف سهیمه‌بندی بنزین، درباره یارانه نقدی هم تکرار شود‌؟

چاه ویل یارانه‌ها

دولت در سال جاری طبق تکلیف قانون، فرآیند حذف یارانه پُردرآمدها را بر عهده دارد. جمعیت یارانه‌بگیر در ایران به بیش از ٧٦ میلیون نفر در پایان سال ١٣٩٣ می‌رسیدند اما مقرر است امسال حداقل شش میلیون نفر از تعداد یارانه‌بگیران کاسته شود.

 دولت پیش از این در اردیبهشت ماه سال ١٣٩٣ نسبت به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اقدام کرد. در قالب این طرح تنها دو میلیون و ٤٠٠ هزار نفر خودخواسته از دریافت یارانه انصراف دادند اما تداوم روند پرداخت یارانه‌های نقدی مشکلات فراوانی را برای دولت ایجاد کرد از این رو دولت در سال جاری مکلف شد نسبت به کاهش شش میلیون نفری یارانه‌بگیران اقدام کند. دولت پیش از این پیشنهادی را به نمایندگان مجلس داد که بر پرداخت یارانه ١٠ ماه به جای ١٢ ماه سال دلالت داشت اما نمایندگان این پیشنهاد را نپذیرفتند از این رو با کاهش اعتبار یارانه نقدی از سوی مجلس راهی جز حذف بخشی از جمعیت یارانه بگیر پیش پای دولت باقی نماند. بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکنون بیش از ١٨٠ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی میان مردم توزیع شده است، این در حالی است که حجم بودجه عمرانی تخصیصی در ١٠ سال به زحمت به این رقم می‌رسد. وزیر تعاون پیش از این تاکید کرده است اعطای یارانه‌های نقدی سبب از دست رفتن ٥٠٠ هزار فرصت شغلی در کشور شده است.

بر اساس این گزارش حتی اگر یارانه‌های نقدی این ماه به حساب یارانه‌بگیران واریز شود، سیاست دولت نشان می‌دهد که یارانه‌های نقدی طبق شرایط پیشین واریز نخواهد شد و تغییر ساختاری در این حوزه رخ خواهد داد. در این میان اشاره به این مساله ضروری است که وقتی اعطای یارانه‌های نقدی در دستور کار دولت قرار گرفت مقرر شد ظرف پنج سال طرح هدفمندی یارانه‌ها با اعطای یارانه‌های نقدی پایان یابد. به این ترتیب دولت وقت می‌دانست بار مالی پرداخت یارانه‌های نقدی بر دوش دولت بعدی باقی خواهد ماند. از سوی دیگر باید توجه داشت هنوز قیمت‌ها در ایران با قیمت‌های بین‌المللی فاصله دارد همان طور که سطح دستمزد و قدرت خرید ایران نیز با استانداردهای بین‌المللی مطابقت نیافته است.

 شاید برخی حذف شوند

 هر چند هنوز تصمیم نهایی دولت در خصوص حذف یارانه‌های نقدی اعلام نشده است اما یک مقام آگاه در وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی به خبرنگار ما گفت: احتمالا در خرداد ماه نیز یارانه تعدادی از کسانی که برخوردار بودن‌شان برای دولت به اثبات برسد حذف خواهد شد.

 وی گفت: البته آنها که اعتراض دارند می‌توانند اعتراض خود را در سایت به ثبت برسانند اما به نظر می‌رسد عملیات حذف یارانه کسانی که برخوردار هستند ادامه یابد و دولت دایما در حال رصد و بررسی بانک های اطلاعاتی موجود برای دریافتن میزان دارایی کسانی است که یارانه دریافت می‌کنند. وی گفت: در این میان حساب‌های بانکی تنها خط قرمز دولت محسوب می‌شوند چرا که بسیاری از مسوولان اقتصادی و بانکی معتقدند سر‌کشی به حساب‌های بانکی ممکن است سبب شود سپرده‌گذاران با احساس ناامنی روبه‌رو شوند و سرمایه‌ها به سمت بازارهای غیرمولد مانند طلا، سکه و ارز هدایت شود.

 او گفت: به هر روی ممکن است بسیاری در کوتاه‌مدت از حذف یارانه‌شان ناراضی باشند اما در حقیقت در بلندمدت چاره‌ای جز حذف یارانه‌ها نیست و هیچ دولتی تاکنون به شیوه دولت ایران به شهروندانش یارانه پرداخت نکرده است چرا که این کار تشکیل سرمایه و افزایش قدرت اقتصادی را در بلندمدت با مشکلات فراوانی مواجه می‌کند. وی گفت: تصمیم بر آن است یارانه کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و سایر نهادهای حمایتی هستند قطع نشود. زنان سرپرست خانوار و بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیز یارانه دریافت خواهند کرد.

۹۴/۰۳/۲۴
امیر هوشنگ شمسائی